Vi skal ikke la musikken fra året 2018 bli gjesten som aldri ville gå, men Jon Hassells flotte fjorårsutgivelse Listening to Pictures bør nevnes før vi vender oss mot det nye året.

Hassells aktualitet illustreres for eksempel også ved at han er booket til den store og ­viktige ­Primavera Sound-festivalen i Barcelona i sommer, dit også mange nordmenn reiser. Festivalen er slett ingen smal nisje­festival for avantgarde-musikk eller jazz, noe som kanskje ­illustrerer hvor fri og lite forutsigbar den musikk­interesserte verdenen er om ­dagen, både med tanke på ­sjanger og aldersinndeling.

Hi-tech

Allerede fra åpningssporet «Dreaming» blir det klart at Hassells nye album, hans ­første på ni år, inneholder mye av det som kjennetegner hans ofte svært så abstrakte signatur­sound gjennom flere tiår. «Jag trivs bäst i inre landskap», som det nesten heter i sangen. Drømmen er derimot ingen friksjonsløs innseiling. Spor som nevnte «Dreaming» og «Slipstream» er proppfulle av elektronisk ­tekstur, med rytmiske brudd og ­elementer fordelt utover i stereo­bildet, snart fra én kant, snart fra en annen.

Plata føles med all sin ­livlige elektronikk og kryssende lyd faktisk svært så moderne og kontemporær, selv om den også holder seg innenfor et kjent ­Hassell-univers, ikke minst på grunn av de flerstemte trompet­teppene. Den nå 81 år gamle ­musikerens hi-tech-tilnærming på dette albumet gjør at tankene går til yngre artister som Aphex Twin eller Boards of Canada når man skal beskrive lydbildet plata.

LES OGSÅ: Swing Out Sisters har gitt ut en instrumentalversjon av sitt eget album.

Dybde

Når man leser litt om opprinnelseshistorien til en del Picasso-malerier, er noe av det mest fascinerende ­hvordan han kan ha latt studier, ­refleksjoner og nye tanker forme prosessen med utformingen av et bilde på en slik måte at ­sluttresultatet ­viser flere ting samtidig. ­Motivet ­kommer fra en plass, de afrikansk­inspirerte ­formene fra en annen, og så videre. ­Portrettet av Dora Maar viser for eksempel en person med ett ansikt som ser utover mot verden og ett som vender seg innover. På én og samme gang.

Denne kunstens mulighet til å vise flere ting på en gang gjen­finnes også i Listening to ­Pictures, om enn i en litt annen utforming. Albumets under­tittel «Pentimento» skal vise til ­malerier som males oppå andre malerier, for eksempel som når en kunstner forandrer mening. Verket som oppstår reflekterer derfor både gammelt og nytt på samme tid, og holder fast minner om det som har vært, gamle ideer og nået i ett og samme bilde, men over og under hverandre i lag.

GPS-løs musikk

For mange pop-fans vil nok Hassell være kjent fra David Sylvians første soloalbum Brilliant Trees (1984), for andre kanskje mest som en av opphavsmennene til sjangeren «Fourth World», sammen med blant andre Brian Eno. I denne sjangeren blandes elementer lånt fra afrikansk og asiatisk ­musikk med minimalisme og jazz, og gjennom sampling og ­elektronisk manipulasjon får man en slags ny, ambient verdens­musikk, uten noe jordisk motstykke, ­kunne man kanskje si. Med ­titler som «Al Kongo Udu», «Manga ­Scene» og «Ndeya» og etnisk-inspirert ­rytmikk under panoramiske lydlandskaper føyer også det nye ­albumet seg inn i «Fourth World»-uttrykket.

Hassells abstrakte musikk og trompet-soundscapes er lett ­karakteristiske, men unnskyld meg – er det ikke også noe man kjenner igjen som … norsk i dette?

LES OGSÅ: Todd Rundgrens selvbiografi er som Todd selv: Skiftende, konfronterende, ofte smart og brilliant.

Norske samarbeider

En titt på diskografien viser at Hassell har gjort utstrakte samarbeid med beslektede norske musikere som Jan Bang, Eivind Aarset og Erik Honoré. Faktisk medvirker Eivind Aarset med gitar og elektronikk på Listening to Pictures. En av dem som kanskje er mest direkte inspirert er vår egen Arve Henriksen. Flere av Henriksens plater er preget av den samme forsiktige trompeten og åpne stemningen som ofte karakteriserer Hassell.

Et aktuelt spesialprogram om Hassell og plata er for øvrig tilgjengelig i NRKs nettspiller, og anbefales.

I Svein Terje Torviks timelange gjennomgang i NRK P2s Jazzklubben fra sent i ­november får man en innføring i musikerens virke fra 70-tallet og fram til i dag samt musikk fra de ­nevnte norske samarbeidene. Listening to Pictures er for øvrig første ­utgivelse på Hassells nye plate­selskap, og i og med at plata har med ordene Volume One i undertittelen, er det vel kanskje slik at det kan komme en Volume Two også, hvis Herren drøyer? Det er lov å drømme.