Anmeldelser

Film + forelskelse = sant

Et stjernelag av barneskuespillere stråler om kapp i en film som oser av sjarme, overskudd og fantasifull forelskelse.

Klarest av dem alle skinner hovedrolleinnehaver Maria Annette Tanderø Berglyd som ni år gamle Anne Lunde. Hun formelig stråler gjennom filmlerretet og viser en varhet og troverdighet i tolkningen av guttejenta Anne, som blåser det meste av banen.

Imponerende nok har regissør Anne Sewitsky gjort en fantastisk jobb i castingen også av de øvrige skuespillerne i Jørgen + Anne = Sant. Aurora Bach Rodal som bestevenninnen Beate og Otto Garli som den nyinnflyttede gutten Jørgen, for å nevne noen.

Umiddelbarhet. Filmen er basert på Vigdis Hjorths kritikerroste roman fra 1984. Jørgen + Anne er sant regnes som en av de mest populære barnebøker gjennom tidene og er etterspurt lesning for 10-12 åringer selv den dag i dag. Boken ble beskrevet som forførende og uimotståelig da den i sin tid vant Litteraturkritikerprisen.

Når regissør Anne Sewitsky nå lager film av fortellingen, er det umiddelbart noen av de samme superlativene som slår en. Her forføres imidlertid publikum inn i et univers preget av original kameraføring, fantasifulle fortellergrep og en umiddelbarhet hos skuespillerne som sjarmerer en i senk.

Til forskjell fra boken, har Sewitsky klart å gjøre dette til en fortelling som også griper de voksne i stor grad. Kanskje er nettopp dèt hemmeligheten bak en fengende barnefilm; Sewitsky tør å fortelle i et utfordrende filmspråk, dermed tas også barna på alvor.

Kjærlighetsthriller. Selve rammehistorien er tilsynelatende ikke spesielt original. Mange vil også kunne kjenne seg igjen, enten de tenker tilbake på sin egen barndom eller står midt i den selv. For selv om mange voksne har glemt at det går an å bli forelsket selv når man bare er ni år og går i fjerde, vet Anne at man godt kan.

Fra å være mest opptatt av å bryte håndbak med gutta eller løpe fra dem, blir hun offer for akutt forelskelse når den nye gutten, Jørgen, begynner i klassen. Men som seg hør og bør i en ekte kjærlighetsthriller, går forelskelsen verken smertefritt eller upåaktet hen. Den utrolig pene Ellen legger nemlig kjepper i hjulene for henne.

Mørk klangbunn. På besnærlig vis dreier filmen inn i en verden vi alle har kjent til. Fra tydelige klikkdannelser i skolegården til stille intrigemakeri i klasserommet. Fra ønsket om å sole seg i popularitetens glans til frykten for å støtes ut på sidelinja. Alt skildret i et varmt og til tider fnisende morsomt filmunivers.

Parallelt med Annes hinderfulle vei til å bli kjæreste med Jørgen, spinnes spenningen rundt historien om Helgahuset. Det er nemlig hit Jørgens familie har flyttet inn, uten å vite at det rommer et rykte om fjorten år gamle Helga som ble murt inn i veggen av sin egen far fordi hun gjorde alt, og mye hun ikke burde, for kjærligheten. Denne historien skaper en mørk klangbunn i en ellers lun og sjarmerende film, og bringer med det inn en spennende symbolikk. Historien om Helga forandrer seg nemlig i Annes øyne parallelt med hva hun selv opplever.

Regitalent. Filmens voksne skuespillere opptrer klokt nok mest som statister i fortellingen. Silje Breivik, som Annes mor, kommer likevel med et tankevekkende råd som setter seg på minnet «Det er lov å gjøre feil. Det er det du gjør etterpå som teller.» Foreløpig har 32 år gamle Anne Sewitsky gjort forbausende få feil i starten av sin regikarriere. For debutfilmen Sykt lykkelig vant hun nylig pris under den prestisjetunge Sundance-festivalen. For Anne + Jørgen = Sant bør hun vinne nok lovord til å trone på toppen over landets desidert mest lovende regissør.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser