Cohen–brødrene i westernform

Med filmen True Grit – Et ekte mannfolk tar Coen-brødrene oss med til Ville Vesten og gjør det med bravur og stor fortellerglede.

Her tar en lynende intelligent 14 årig jente og en avdanket marshall fullstendig luven fra de mer eller mindre skurkeaktige typene de møter.

Ethan og Joel Cohen kjenner vi fra en rekke forskjellige filmer (Fargo, No Country for Old Men), hvor de som oftest lar fantasien løpe mer eller mindre løpsk, så selv om de har en stor fanskare, har det også vært en del som synes de er ganske sære. Men her slår de til med en film som allerede har hatt stor suksess i USA og som er nominert til ikke mindre enn ti Oscars, blant annet er Jeff Bridges nominert til beste hovedrolle for sin tolkning av marshall Rooster Cogburn.

Tøff jente. Filmen åpner med et sitat fra Ordspråkene 28.1: Den ugudelige flykter selv om ingen forfølger ham. Og i dette tilfelle er den ugudelige Tom Chaney (Josh Brolin) som har drept far til 14 åringen Mattie Harris, og som så stakk av gårde.

Ingen ville forfølge ham, det var så lovløst på den tiden, og for få folk til å følge opp slike forbrytelser. Men da hadde man ikke regnet med datteren Mattie (Hailee Steinfeld), viljesterk, kjapp i replikken, god i latin, bevandret i lovparagrafer, og en uimotståelig forhandler. Det får en bomullshandler smertelig erfare. Hun vil ha hevn, Chaney skal for retten og henges. Hun leier den beste marshallen, og sammen drar de ut i indianerland for å finne ham. De støter på en oppblåst og snobbete Texas Ranger, LaBoeuf (Matt Damon), som blir med på ferden. Han har også sin egen agenda for å ta Chaney.

Egen filmversjon. Så langt handlingen som er bygd på en roman av samme navn, og i 1969 ble det laget en filmatisering av boka hvor John Wayne spilte hovedrollen. Men Cohen-brødrene bedyrer at de ikke har skjelt til den innspillingen, men gått sine egne veier. Og det har de sannelig gjort. Her er det små tette scener, heftig skyting, voldelige sammenstøt, og Cogburn og Mattie møter mange rare typer på sin vei. Men først og fremst er dette en veldig godt fortalt historie, glimrende fotografering av et vilt og til dels brutalt landskap, og bak på lydbildet ligger melodiøs symfonisk musikk og pumper adrenalin inn i publikums opplevelser i kinomørket. Cohen-brødrene har lagt seg i selen for å skape en spennende western, selv om den naturlig nok blir på deres premisser. Bare se på avslutningsbildet.

Det er Hailee Steinfelds første spillefilm, men her kan man likevel snakke om en braksuskess. Hun fremstiller den ultratøffe Mattie på en troverdig måte, og er ikke redd for å kaste seg inn i den problematikken som oppstår. Dette gav henne også en Oscar-nominasjon for beste kvinnelige birolle.

1

1