Kultur

Kunstneren fulgte ukentlig sin mor til messe

KUNST: En ny utstilling setter lys på hvordan Andy Warhols katolske oppvekst preget kunstnerens liv og arbeid.

Popart-kunstneren Andy Warhol er igjen på alles lepper. Men ikke bare på grunn av Netflix-serien om ham. En utstilling som viser Warhols katolske bakgrunn, turnerer nå i statene. For øyeblikket vises den ved Brooklyn Museum.

«Selv om Warhol er en av de mest anerkjente kunstnere fra det 20. århundret, er hans bysantinske katolske oppvekst og dens dype virkning på hans liv og arbeid, en mindre kjent side ved hans karriere», heter det i pressemeldingen om Andy Warhol: Revelation.

An Andy Warhol portrait of Marilyn Monroe called  'Lemon Marilyn', 1962 is hung at Christie's auction rooms in London, Monday March 19 , 2007. The portrait which was purchased by a US collector for $250 in 1962 and remained in the same ownership for nearly 45-years, is being auctioned at Christie's New York on May 16, 2007 and is expected to realize in excess of $15 million. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)

Fulgte sin mor til messe

Andy Warhols fargesterke trykk er kjent for mange. Han portretterte alt fra Marilyn Monroe og Elizabeth Taylor, til hermetikkbokser og Mikke Mus.

– Warhol tok utgangspunkt i det som alle kjenner igjen, fra kjendiser til vaskepulver. Og han var dyktig i merkevarebygging. Han allierte seg med reklamebransje og kjendiser, og knyttet seg til alt som var regnet som kult i samtiden, kommenterer kunstkritiker Kjetil Røed.

Den nye utstillingen, Andy Warhol: Revelation, viser hvordan Warhol også lekte seg med symbolikk og uttrykk fra kristen kunsthistorie, og dessuten hvordan dette ble som en grunnmur for Warhols eget virke.

Kunstneren selv fulgte ukentlig sin mor til messe, og ikke til hvilken som helst kirke. Familien var opprinnelig lemkere, det vil si en folkgruppe som hører til i de østlige karpatene, på grensen til dagens Ukraina. De hørte derfor til Den rutenske gresk-katolske kirke, som er del av katolske kirke, men som følger den bysantinske ritus. Med andre ord sto Warhol i en tradisjon som ligger nær ortodoksien.

Andy Warhol, Last sitting (1986). Del av utstillingen Andy Warhol: Revelation.

«Han gikk i kirken, møtte paven og ba daglig med sin mor» skriver The Guardian i sin omtale av utstillingen.

Ikke Messias

Kunstkritiker Kjetil Røed mener den kristne ikonkunsten ble en forutsetning for Warhols særegne uttrykk.

– Det er noe ikonisk ved måten han behandler ansikter og objekter på. Det minner om en form for ortodoks ikon-tradisjon, sier han, og utdyper:

– Warhol gjorde ansikter og objekter til noe hellig. Dette skjer dessuten også gjennom gjentakelsen. Han laget ikke bare ett verk av gangen, men skapte store serier, slik han for eksempel gjorde med skuespilleren Elizabeth Taylor. Det er ikke Messias vi ser i ikonene hans, men likevel noe utenom det vanlige. Når han tar hverdagsgjenstander og mennesker og opphøyer det til kunst på denne måten, så blir det som noe hellig.

Crosses (1981-1982) er del av utstillingen Andy Warhol: Revelation

– Et nytt kors

– Bidro han på den måten til å gi Taylor og andre et etterliv?

– De var superkjendiser allerede da de ble portrettert. Men det som er interessant, er at han på akkurat den samme måten også foreviget ting som bilulykker og den elektriske stol. Dette er helt profane steder og instrumenter for ulykke og henrettelse.

– Det var vel det samme som skjedde med korset, en gang kun kjent som et torturinstrument?

– Ja. Og kanskje kan stolen være et moderne kors.

---

Andy Warhol (1928–1987)

  • Amerikansk maler, grafiker og filmkunstner. Fremste representant for popkunsten.
  • Aktuell med dokumentarserien The Andy Warhol Diaries som sendes på Netflix.

---

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur