Kultur

Var det verdens verste filmkveld?

Det var uvanlig mange tapere under årets Oscar-utdeling, skriver Einar Aarvig.

«Richard Williams forsvarte familien sin aggressivt», sa en tårevåt Will Smith fra Oscar-podiet. En ubekvem troika bestående av John Travolta, Uma Thurman og Samuel L. Jackson hadde akkurat utnevnt ham til vinner av kategorien beste mannlige hovedrolle etter innsatsen som trenerfaren til tennis-søstrene Venus og Serena Williams.

«På dette tidspunktet i livet mitt, i dette øyeblikket, er jeg overveldet av hvilket kall Gud har gitt meg – om hva jeg skal gjøre og hvem jeg skal være på kloden.» Ifølge stjernen innebar dette kallet å beskytte de mindre erfarne skuespillerne i filmen King Richard som han selv har produsert: «Jeg har blitt befalt om å elske folk og beskytte folk og å være en elv for mitt folk.»

Oscar-historiens mest ubehagelige øyeblikk

De sentrallyriske ordene var ikke bare en takketale, men et forsøk på å skape tematiske linjer mellom rollefigurens handlinger og hans egne: En snau halvtime tidligere orkestrerte han et av Oscar-historiens mest ubehagelige øyeblikk ved å utøve vold på den samme scenen.

«Spøkene må være 100 prosent skuddsikre», sa komikeren Ricky Gervais om sine tvetydige, rammende og svært poengterte vitser som Golden Globe-vert. Morsomheten til utdeler Chris Rock var over kanten: Sammenligningen med Demi Moores militærkorte klipp i kritikerslaktede G.I. Jane (1997) og det korte håret til Smiths kone Jada Pinkett Smith, kan verken kalles skuddsikker eller smakfull.

Pinkett Smith er rammet av hudsykdommen alocepi, som gir hårtap. Ektemannens måte å forsvare æren hennes på var bestemte skritt mot en smilende uvitendeRock, etterfulgt av et hardt og overraskende slag mot ansiktet.

I takketalen beklaget beste mannlige hovedrolle-vinneren overfor vertskapet og bransjen, men ikke til Rock. Som dermed ble satt i en vrien situasjon: Han hadde intet tilsvarende mikrofonstativ til å adressere hendelsen, beskrive den fra sitt ståsted.

Jane Campion fikk prisen for beste regissør for «The Power of the Dog» under nattens Oscar-utdeling. Foto: Chris Pizzello / AP / NTB

Risikofattig

Oscar-showet har lenge lidd under en traust og forutsigbar produksjon, med få minneverdige øyeblikk – «skandalene» har begrenset seg til blundere som at levende mennesker har blitt listet opp under gjennomgangen av årets avdøde.

Lenge så årets utdeling til å føye seg inn i rekken: lite spenst i taler og innslag, og priser som nesten konsekvent gikk til de minst risikovillige filmene. I de to kategoriene Norge, Verdens verste menneske og Joachim Trier var nominert, ble vinnerne forhåndsfavoritten Drive my Car (beste internasjonale film) og den særdeles lite fantasifulle Belfast (beste originalmanus).

---

Noen av årets Oscar-vinnere

  • Beste film: CODA
  • Beste regissør: Jane Campion, The Power of the Dog
  • Beste mannlige skuespiller: Will Smith, King Richard
  • Beste kvinnelige skuespiller: Jessica Chastain, The Eyes of Tammy Faye
  • Beste mannlige birolle: Troy Kotsur, CODA
  • Beste kvinnelige birolle: Ariana DeBose, West Side Story
  • Beste originalmanus: Belfast, Kenneth Branagh
  • Beste tilpassede manus: CODA, Sian Heder
  • Beste internasjonale spillefilm: Drive My Car, Japan
  • Beste animasjonsfilm: Encanto

---

Vag og forsiktig Ukraina-adressering

Etter kritikken mot manglende mangfold i 2016, valgte Academy of Motion Pictures Arts and Sciences å utvide medlemsmassen for å justere gjennomsnittsalderen (71 år) og gjennomsnittshudfargen (hvit). Endringen gjenspeiles i enkelte friske valg blant årets nominerte, men prisvinnerne virker definitivt bestemt av et tilårskomment publikum uten særlig vilje eller evne til nytenkning.

Utdelingen, som også har opplevd et betydelig fall i seertallene de siste årene, sneglet seg ustrukturert av gårde denne søndagskvelden i Los Angeles. Krigen i Ukraina ble behandlet vagt og forsiktig – den bebudede talen fra president Volodymyr Zelinskij – selv en skuespiller – uteble.

Akkurat nå føles det som om ingen kom seirende ut av denne kvelden

—  Einar Aarvig

Ingen vinnere

I stedet fikk vi altså en nesten-direktesendt voldshandling som kommer til å prege debatt- og nyhetsbildet i ukene som kommer. Kringkasteren ABC, som viser utdelingen med ti minutters forsinkelse, valgte å publisere bildene av tildragelsen, mens den påfølgende banningen ble lyd-sensurert.

Zelinskij kan mest sannsynlig være takknemlig for at han ikke ble en del av årets Oscar. Det er vanskelig å tenke seg noe mer uverdig enn et scenario hvor han hadde måttet tale, midt inne den forvirrede og dårlige stemningen etter Smiths slag.

Et slag som kommer til å bli en del av Oscar-krøniken og som – på verst tenkelig vis – allerede har begynt å overskygge feiringen av filmmediet og de historiske norske nominasjonene.

Akkurat nå føles det som om ingen kom seirende ut av denne kvelden.

Einar  Aarvig

Einar Aarvig

VL anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur