Kultur

Leser bibeltekstene til Messiaens orgelverk

I dag markeres Den hellige families flukt til Egypt. I Nidarosdomen fremføres ­Olivier Messiaens store verk om Jesu fødsel, La nativité du Seigneur.

Da domkantor Magne Harry Draagen spurte Olemic Thommessen om å lese bibeltekstene til Messiaens store orgelverk om Jesu fødsel, var ikke stortings­representanten vanskelig å be.

– Det er en fantastisk anledning til å bidra med noe meningsfullt inn i julefeiringen. Jeg gleder meg veldig til å bidra med tekstfremføring til et av forrige ­århundres store, kirkemusikalske verk, sammen med en av våre ­fremste organister, sier Thommessen.

Ydmyk

Han føler ærbødighet overfor det hellige rommet.

– Jeg føler ydmykhet over å skulle stå alene og lese bibel­tekster midt i vår store nasjonal­helligdom. Men jeg har tekst­materiale som har kraft til å ­fylle det mektige rommet, sier han.

Olemic Thommessen har vært aktiv amatørmusiker helt ­siden han begynte å spille ­fiolin i seksårsalderen. Han har selv spilt Bachs Juleoratorium en ­rekke ganger, med Lillehammer symfoni­orkester.

– Jeg vokste opp med­ ­musikalsk julestri, men det er fylt av bare gode minner. Å formidle ­disse sterke bibeltekstene i en slik ­musikalsk ramme, gir stor ­mening inn i høytiden. Budskapet og tekstmaterialet gir et perspektiv inn i mørketiden som bør gi noe til mange. Dette er et viktig element i vårt religiøse morsmål, som også har relevans i vårt møte med ­andre religioner, sier ­stortingsrepresentanten.

Gudstjeneste

Domkantor Magne Harry Draagen har også hatt sin julestri, med 17 konserter – pluss gudstjenester.

– Jentekoret flyttet sin faste 4. juledagskonsert, og da åpnet det seg en mulighet for å fremføre det flotte orgelverket. Messiaens La nativitédu Seigneur er en gudstjeneste i seg selv, men komponisten ga også klare angivelser for tekster til hver enkelt sats, hentet både fra Bibelen og fra apokryfe skrifter, forteller Draagen.

– 4. juledag er også dagen for flukten til Egypt og ­opprinnelsen til begrepet ramaskrik da ­Herodes avlivet alle de uskyldige gutte­barna i landet. En av lesningene er knyttet til dette dramaet, ­tekstene er også nyttige for tilhørerne – som en intro til musikken.

Mystikk

Domkantoren er opptatt av spiritualitet hos de franske komponistene fra ­forrige århundre.

– De innførte en tradisjon ­basert på katolsk mystikk, som ligger mitt hjerte nær. La ­nativité er helt uten ­overfladiskhet og ­artisteri, det ligger dypt ­religiøse følelser til grunn. ­Verket skaper en guds­tjenestelig ­atmosfære, og inviterer ­umiddelbart til ­kontemplasjon. ­Denne ­musikken hører hjemme i en stor ­katedral, og de dype ­klangfargene i ­Steinmeyer-orgelet får frem ­dybdene i det meditative ­uttrykket, sier han.

Messiaen skrev verket under et opphold i Grenoble i 1935, var inspirert av kunsten i glass­maleriene i flere katedraler. Konserten innledes med et verk med samme tematikk, Siegfried Karg-Elerts Katedralvinduer.

Olemic Thommessen skal også lese fra Selma Lagerlöfs Kristuslegender.

– Teksten om Palmen, ­beskriver et opphold i en oase på flukt­veien til Egypt, der en palme snakker til Jesusbarnet, og dør – etter møtet med kongen, forteller Thommessen.

Fuglekvitter

Han ble kjent med Messiaens musikk gjennom et musikalsk møte med trompetisten Palle Mikkelborg.

– Messiaen var også ornitolog, og i innledningen til verket er det intervaller tydelig inspirert av fuglesang. Messiaens musikk kan være litt krevende, men legger man forsvarsmekanismene til side, møter man en fantastisk, musikalsk rikdom. Kontrastene mellom de kraftfulle jubelropene i teksten, og det mer meditative i musikken skaper en spennende dynamikk. Det får meg til å jobbe litt ekstra med tekstene, og gir et sterkt nærvær til historien om Jesu fødsel, sier Olemic Thommessen.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur