Kultur

Stillfarende og melodisk

Jazz-saxofonist Trygve Seim har nylig gitt ut Helsinki Songs, nå drar kvartetten hans på Europaturne. – Jeg liker å høre at musikken er lyrisk og melankolsk, sier han.

– Hvordan oppstår musikken hos deg?

– Det varierer. Jeg kan sitte og lete meg frem ved pianoet, men en melodi kan også dukke opp helt spontant mens jeg står med oppvasken. Da må jeg hive meg rundt og få det notert, før temaet blir borte. Men håndverkskunnskapen må være der hele tiden, og kommer enda mer til sin rett i det videre arbeidet med å foredle det inspirerte.

Hvordan vil du karakterisere det musikalske uttrykket ditt?

– Jeg er så tradisjonell at jeg lar meg fange av gode melodier. Jeg oppfattes nok som konservativ i en tid der det ofte er mer snakk om kompleksitet og graden av energi – og støynivå.

LES MER: God og dårlig musikk

– Stillfarende og lyrisk er ord som blir brukt om musikken din?

– Det liker jeg å høre – og det stemmer nok. Jeg er helt komfortabel med å bli betegnet som både stillfarende og melankolsk. Det er blitt klisjéfylt å snakke om å uttrykke følelser gjennom musikk, men hos meg gjør det seg gjeldende. Det som fanger og presser meg videre som komponist, består av inntrykk som berører og taler til hjertet.

– Hva er bakgrunnen for tittelen Helsinki Songs?

– Rett og slett at de er skrevet i den byen. Jeg har samarbeidet mye med finske musikere og for mange år siden fikk jeg bo i Den finske komponistforeningens leilighet. Etter hvert er det blitt til en skrivestue som jeg oppsøker jevnlig, for å komme bort fra hverdagen og konsentrere meg om musikken. Kanskje er det en aura av alle de finske komponistene som har vært innom der, som sitter i veggene?

– Hvor sterke bindinger legger du i den noterte musikken, det er jo jazzmusikere som skal tolke den?

– Ja, nemlig – og svært dyktige improvisatører. Tidligere utgivelser, som Sangam og Different rivers var nokså gjennomkomponerte. Med årene har jeg skrevet mer og mer åpent. Det er litt befriende å skrive sanger og melodier bare med besifring, som selvfølgelig også åpner opp for at musikerne får utfolde seg og fargelegge musikken mye mer.

– Ditt forrige prosjekt, Rumi Songs, skal fremføres på kirkemusikkfestivalen i Oslo i mars?

– Ja, det blir spennende. Da får vi også med oss Erling Kittelsen som leser sine gjendiktninger av de snart 1000 år gamle diktene av Rumi. Spennende materiale fra sufitradisjonen, fullt av religiøs mystisisme – som det også er fascinerende å musisere over.

– Leonard Cohen uttalte at han tok av seg hatten da han hørte musikken din på Rumi Songs?

– Det var en veldig hyggelig tilbakemelding, det var kanskje ikke så ofte han gjorde det.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur