Kultur

Gamle helter

SOMMERSERIE: David Bowie gjenoppfant seg selv i de røffe og sjelfulle bildene til tyske ekspresjonister.

Sliten og nedbrutt av et altfor høyt kokainforbruk flyttet popikonet David Bowie i 1976 fra Los Angeles til Vest-Berlin. Den delte byen skulle vise seg å bli kilden til en ny og kreativ vår. Bowie og kollega Iggy Pop, som begge holdt hus i Haupstrasse 155 i Schöneberg, hang på Paris Bar nær Savignyplatz og dykket ned i gamle, tyske filmarkiver og ekspresjonistisk malerkunst.

Mat for sjelen

Bowie fant nemlig en liten gullgruve å nære kunstnerisk av på die Brücke-museet i Grünevald. Kunstnere som Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Emil Nolde og Karl Schmidt-Rottluff traff en nerve med sine røffe og ofte melankolske portretter, ispedd en dose mystikk og «sjelevrenging». Kunstnerne tilhørte gruppen die Brücke (Broen), som var aktive mellom 1905 og 1913.

Inspirasjonen fra ekspresjonistene fikk sitt mest kjente uttrykk på platecoveret til Heroes (1977). Den vridde posituren skal være direkte inspirert av Roquairol (1917), et portrett av Erich Heckel. Iggy Pop «hermer» etter samme bilde på platen The Idiot (også 1977).

Utsikt til muren

Berlin-perioden til Bowie og Pop er mest kjent for platene de spilte inn i det sagnomsuste Hansa-studioet i Kreutzberg. Nevnte Heroes og The Idiot ble til der, så vel som Bowies Low og Pops Lust for Life. Heroes, med låten «Heroes» er i dag Berlins store rockehymne om den håpløse muren som delte øst og vest i to.

Bowie malte selv flere bilder i løpet av de tre årene i Berlin. Byen er den dag i dag et valfartssted for unge mennesker på jakt etter rett form og rett innhold – det som er nytt, gjenkjennbart og «sant» på samme tid.

LES MER: Jules Verne – «skjult i stratovulkanen»

Les mer om mer disse temaene:

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl

Sara Jacobsen Høgestøl er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur