«Menighetsthrilleren ‘Forbannelsen’ forsøker å gape over for mye»
De mange kvalitetene ved «Forbannelsen», tydeliggjør også filmens problemer. Den forsøker å gape over for mye og persongalleriet føles ikke som ekte mennesker.
MYSTIKK: En prestefamilie ankommer et western-aktig gruvesamfunn etter å ha virket som misjonær på Madagaskar. De vil bygge en kirke på det som viser seg å være en samisk gravplass, og plutselig begynner uforklaring å skje.
SF Studios
Historiske norske filmer har en viss tendens til å handle om andre verdenskrig. At okkupasjonsskildringer beviselig kan gi store suksesser, har gitt mange produsenter vann på mølla. I skrivende stund selger Krigsseileren flest kinobilletter i Norge, og det er grunn til å anta at kommende titler som Kampen om Narvik, Konvoi, Nr. 24 og Quisling vil gjøre det samme.
Når det nå kommer en film fra 1918, en tid med spanskesyke og utebbende verdenskrig, er det ikke en overraskelse at regien og manuset er ved Henrik Martin Dahlsbakken, en av landet mest produktive filmskapere. Den selvlærte Dahlsbakken lagde historisk western allerede i 2014, og siden den tid har han skapt over ti spillefilmer, hvorav den erotiske thrilleren En affære (2018) har høstet mest oppmerksomhet. Senere i høst kommer togrøverdramaet De fredløse, satt til 1920-tallet.
Uforsonlig
Bestill abonnement her
KJØP