Filtrert virkelighet

Gjennom sin særegne signatur, klarer Alan Lucien Øyen å reise noen betimelige spørsmål om tiden vi lever i.

FORVIRRING: Det oppstår øyeblikk av komisk misforhold mellom ord/tekst og bevegelser, skriver vår anmelder om Alan Luciens Øyens .
Publisert Sist oppdatert

Temaet føles umiddelbart litt forslitt: Stresset og presset i vår moderne, dekadente tid. Jaget etter sexy selfies og spektakulære statusoppdateringer. Iscenesettelsen av oss selv gjennom sosiale medier, i en evig higen etter antall «likes». Med Story, story, die ønsker koreograf Alan Lucien Øyen å gå til kjernen i denne jakten etter selvrealisering. Til anerkjennelsen som på ingen måte er ubetinget, men avhengig av suksess.

Med kompaniet Winter Guests har han syv fabelaktige dansere av internasjonalt toppformat for hånden. De behersker koreografiens krav til presisjon, hurtighet, eleganse og dynamikk til fulle, så vel som Øyens humoristiske blikk på det hele, når han titter ned på sin samtid. Slik blåses tankene om et forslitt tema fort bort, og vi blir vitne til dans som berører, begeistrer og bekymrer: Hva skjer når den moderne kjærligheten vi søker, bokstavelig talt er filtrert? Myntet på små løgner vi forteller oss selv og hverandre, i en stadig justering av virkeligheten.

LES OGSÅ: – Jeg er opptatt av at vi skal forføre publikum – og det er jo det motsatte av å være utilgjengelig, sier Alan Lucien Øyen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP