Tips til kirkens ledere: Lær av mediebransjen
Skal man utvikle journalister, må sjefen forstå seg på journalistikk. Skal man bygge kirke må sjefen ha spisskompetanse til å lede prester, kateketer, diakoner og kantorer.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Hans Erik Matre
Tidligere sjefredaktør i Vårt Land og Aftenposten – nå menighetsrådsleder
Kirken sliter med å organisere seg selv. To arbeidsgiverlinjer, uklare kommandolinjer – særlig lokalt. Kirkemøtet har lovet å ordne opp i dette, men det gjenstår nok fortsatt noen sverdslag.
For ti år siden var todelte lederskap det vanlige i mediebransjen. Akkurat som tilfelle er i kirken nå. I mediehusene het topplederne sjefredaktør og administrerende direktør. I kirken heter de prost og kirkeverge.
LES OGSÅ: Prestekrisen i Norge: Nesten halvparten av landets teologer er ikke prester
Grunnleggende forståelse
I mediebransjen er todelt lederskap stort sett avskaffet. I dag er det sjefredaktørene som styrer bedriftene. Rett og slett fordi medievirksomhet er et fag, og de fleste som skal lede det strategiske og praktiske arbeide i et mediehus, må ha grunnleggende journalistisk forståelse.
Tilsvarende er det i kirken. Ingen er i tvil om hva som er kjerneoppdraget. Det handler om å bygge levende menigheter. De fleste som jobber i lokalkirken har kirkefaglig bakgrunn og utdannelse. Da er det logisk at de blir ledet og veiledet av personer med tilsvarende faglig bakgrunn – hvilket i praksis vil si prosten.
Innfløkte enheter
Så hører jeg de samme motargumentene i kirken nå, som redaktørene ble møtt med da endringene skjedde i mediebransjen: Journalister egner seg ikke som ledere. De kan mye om journalistikk, men lite om administrasjon og økonomi. Sant nok. Men nå har mediehusene rekruttert sine nye ledere. Praktisk talt alle er i utgangspunktet gode journalister, men den nye generasjonen har god lederkompetanse i tillegg. Selvsagt har de nært knyttet til seg spisskompetanse på økonomi og administrasjon, men det er ingen tvil om hvem som er overordnet sjef.
Skal man utvikle journalister, må sjefen forstå seg på journalistikk. Skal man bygge kirke må sjefen ha spisskompetanse til å lede prester, kateketer, diakoner og kantorer. Kirkeverger blir det selvsagt fortsatt behov for, kirken består som mediebransjen, av store og innfløkte økonomiske enheter, men som økonomidirektøren er underlagt sjefredaktøren i mediebedriftene, bør kirkevergen være prostens høyre hånd. Kirkens hovedoppgave må aldri mistes av syne.
Tar jeg ikke feil, ligner dette på modellen som også teaterbransjen har valgt. Også der er det en faglig og en økonomisk/administrativ leder, men det er førstnevnte som er overordnet leder.
LES OGSÅ: Stort fall i pressestøtta for dei kristne dagsavisene: – Det er vanskeleg å forsone seg med
Mer pragmatisk
Tilbake til kirken: Jeg tror også prostiene kan fungere som utmerkede kirkelige kraftsentra. Som arbeidsgiver er bispedømmekontorene for langt unna for de fleste, mens menighetene kan bli i minste laget. Prostiene er som regel mer velegnet.
Når det gjelder daglig ledelse i den enkelte menighet, kan man være mer pragmatisk. Dagens kirkelov åpner for at den enkelte menighet kan velge daglig leder blant sine ansatte. Det kan være soknepresten, men ikke nødvendigvis. Dette er en ordning som gjerne kan stå ved lag, men det er viktig at prosten får et overordnet lederansvar – ganske enkelt fordi det er der kirkens kjernekompetanse ligger. Så vil selvsagt dette få konsekvenser for rekruttering til prostetjenesten og innholdet i prostens jobb, men dette bør være fullt og helt håndterbart.
Entydige erfaringer
Det er selvsagt organer over både sjefredaktører og proster som blir påvirket av disse endringene, men det får ligge utenfor rammen av denne artikkelen.
Intet blir perfekt over natten, men erfaringene i mediebransjen er entydig: Ingen ønsker å gå tilbake til den gamle toledermodellen.
LES OGSÅ: Kirka oppdaterer ikke journalene sine: – Oi, det er ikke bra, sier ekspert