Religiøst mangfold

Publisert Sist oppdatert

I dagens mediabilde blir religioner satt oppå imot hverandre. Muslimer skal nektes å bære hijab, og i kjølevannet av dette skal katolske kristne nektes å bære krusifiks. Min erfaring er at konfliktene mellom muslimer og kristne overdimensjoneres. Når muslimer nektes å gå med hijab, nekter muslimer å bære det norske flagg fordi det et kors som symbol. Det som er urolig viktig å merke seg er at i virkeligheten ikke er en strid mellom kristne og muslimer. Det er i hovedsak ikke de kristne som vil nekte muslimer å gå med hijab, men det er de humanetiske eller ateistiske som nekter dette. De kristne forstår at menneskers religion er viktig, men mange humanetikere forstår ikke dette. Det er ikke så mange år siden kristne kvinner dekket sitt hår, så at muslimske kvinner føler dette som et behov er greit. At humanetikerne ser dette som kvinneundertrykkelse gidder jeg faktisk ikke å svare på.

Ateisme er ikke verdinøytralt, men vil gi inntrykk av dette. Ateistisk humanisme er ikke mer verdinøytralt enn muslimsk humanisme. Ateistene søker å gjennomsyre det norske samfunn. Mennesker skal ha rett til å tro hva de vil, men korset, hijaben og krusifikset skal i følge ateistene fjernes fra alt offentlig rom. All etikk som skal presenteres i det offentlige rom, skoler eller aldershjem skal være "verdinøytralt" og uten en guddom i følge HEF.

Kristne, muslimer og jøder bør stå sammen om å kunne ha en rett i samfunnet til å representere en guddom innenfor skoleverket, sykehjem og det offentlige rom der dette er relevant. Alle mennesker som bruker Den norske kirke, islam eller jødedom bør stå samlet mot den sanne trussel, de sekulariserte stat. Jeg vil heller se en skole med et religiøst mangfold enne en skole kun diktert av den ateistiske humanisme. I dagens skole forkynnes ikke religion, men ateistisk humanisme forkynnes i mangfold-

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP