Norge har bidratt til inkludering
MADAGASKAR: Nå frykter jeg at funksjonshemmede barn på Madagaskar gradvis vil slutte på skolen dersom støtten fra norske myndigheter forsvinner.
FÅR SKOLEGANG: En blind jente ved inkluderingsskolen Farafangana leser en tekst ved hjelp av punktskrift. Mange gassiske barn med funksjonsnedsettelser har fått gå på skole takket være hjelp fra Norge. Nå frykter en rektor Raharinjanahary Simone for deres fremtid.
Foto: Pierrot Men
Første skoledag er en viktig dag både for barn og foreldre. Når ferien går mot slutten er det mange barn som nesten ikke kan vente til skolen begynner. Foreldre flest ser også fram til at barna skal begynne på skolen. Jeg har selv jobbet på en norsk skole og sett den gleden som foreldre og barn deler før skolestart. Barna er mentalt klare. Ransler, bøker og klær er på plass. Når det er slik, er det lett å glede seg.
Men på Madagaskar er mange foreldre bekymret før første skoledag. I tillegg til at de tenker på om barna skal klare seg godt på skolen, har de også økonomiske bekymringer.
Fattigdom og skolegang