Lene Westgaard-Halle

Stortingsrepresentant, Høyre

Som konservativ møter jeg ofte folk som forsøker å putte meg og holdningene mine i en eller annen bås. Det være seg om jeg er varm eller kald politisk, moderne eller umoderne, for likhet eller ulikhet, forskjeller eller ikke. Jeg opplever ofte at disse kategoriene er misvisende, og konstruert for å skape konfliktlinjer som egentlig ikke eksisterer i norsk politikk. Det aller mest provoserende er likevel de som definerer seg selv som «de gode», og dermed dem som måtte ha andre meninger som alt annet enn gode.

Nei til utvidet abortgrense

I en verden hvor alt beveger seg fortere, og hverdagskarusellen oppleves som uhåndterlig for mange, tror jeg de konservative verdiene kan være et trygt ankerfeste, en trygg og stabil grunn å stå på. Det være seg familieverdier, tradisjoner eller fokuset på menneskets ukrenkelige verdi. Det siste har blitt aktualisert gjennom at politikere i Rødt, Venstre, Arbeiderpartiet, SV og Rødt har tatt til orde for å utvide tiden man kan ta abort. Enkelte helt opp til 24. svangerskapsuke.

Det er nok ikke bare fordi det er kort tid siden jeg fødte selv at jeg reagerer sterkt på det. I 12. uke er fosteret egentlig allerede «ferdig». Det har ti fingrer og tær, hjertet har allerede slått i 3-4 uker, og et bittelite menneske er klart for å vokse. I uke 23 kan man redde barnet om det er for tidig født. For meg er det å åpne for fri abort helt til 24. uke synonymt med å aktivt ta et liv. Det er uakseptabelt, og bare tanken gjør at jeg får en vond følelse i magen. Det handler ikke om å være umoderne eller gammeldags, det handler om kjærlighet og varme. Troen på at et liv betyr noe.

LES OGSÅ: Ap får abort-oppgjør i fanget – press fra venstresiden om mer selvbestemmelse

Vanskelig med eggdonasjon

Jeg syns også debatten om eggdonasjon vi hadde i Høyre var veldig vanskelig. Etter mange år uten barn har jeg dyp forståelse for ønsket om å få barn. Men hvor skal vi sette grensene for teknologi, hvor langt er vi egentlig villige til å gå den dagen teknologien ikke lenger begrenser oss? Bioteknologien utfordrer oss allerede i dag, og jeg mener vi må sette grenser for hvor langt vi er villige til å manipulere skaperverket, særlig når det ikke handler om å redde liv. Det er ingen enkel debatt, og det finnes gode argumenter på begge sider, og vi skal vokte oss vel for å stemple hverandre som moderne eller umoderne, eller definere hvem som har rett.

Verdier fra bygda

Ofte hevdes det at vi som bor på bygda er mer konservative enn dem som bor i byen, og det kan nok til en viss grad stemme. Kanskje særlig for oss som bor på gård. Familieverdiene står sentralt, gården har ofte vært i familien i mange generasjoner. Man er iboende konservative i det man vet at grunn og gård kun er på lån til neste generasjon tar over - og at alt helst bør være i bedre stand enn da man selv tok over. En grunnleggende konservativ verdi. Men selv om vi bor på en gård som har vært i familien i flere hundre år, og har tatt vare på mye fra både oldeforeldre og tippoldeforeldre, kjører vi elbil og har smarthus med talestyring på alt fra handleliste til lys, robotklipper og støvsuger.

LES OGSÅ: Joel Ystebø (KrF): Flere og flere kjendiser og artister gjør kristne verdikonservative til hovedfiende

Konservativ og varm

Å være konservativ er ikke synonymt med å være umoderne eller bakstreversk, snarere tvert imot. Er man konservativ tar man hensyn til både fortid og nåtid når man går fremtiden i møte. Å være konservativ er ikke kaldt, det er varmt. Det betyr at man bryr seg om familie og tradisjoner, og står trygt forankret i historien i møtet med en stadig sterkere omstilling. Endring er positivt, det bør bare ikke gjøres i hui og hast, uten veloverveide beslutninger.

Så kjære konservative medmenneske, takk for at du bryr deg, at du holder hodet kaldt og hjertet varmt!

LES MER:

Rødt på maktjakt vil snu abortpolitikk: La kvinnen bestemme til uke 22

KrFU vil sikre fosteret rettsvern - men stemte ned forslag om abortforbud i uke 16

Alf Gjøsund: «Er Vårt Land for liberal? For konservativ? For teologisk utydelig?»