Jesu soningsdød
KORSFESTELSEN: Dokkas forståelse kan nok virke tiltrekkende. Men det er flere problemer med den.
SVARER DOKKA: – Grunnen til at det må sones for synd, er at tilgivelse uten soning bagatelliserer synden, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB
Berit Roald
Det er åpenbart viktig for Åste Dokka i hennes kommentarartikkel (VL 27.03) å befri Gud for ansvaret for Jesu død. Slik hun fremstiller det, er det verden som har skylden for Jesu død. Guds ansvar er begrenset til oppstandelsen påskedag.
En slik forståelse kan nok virke tiltrekkende. Men det er flere problemer med den, blant annet den at den er tydelig beslektet med den tilnærming til Jesu død som disiplene, ifølge evangeliene, hadde før det skjedde. Da forstod også de Jesu forestående død utelukkende som det ondes seier. Jesus prøvde iherdig å lære dem noe annet, men han lyktes åpenbart ikke med det før de i ettertankens lys kunne betrakte det som hadde skjedd. Men til slutt slo Jesu forståelse av sin egen død også rot hos dem.
Ene fullkomne offer