Helseforetak har ikke juridisk ansvar for pasienter eller personell

Men likevel griper de inn i sentrale områder som angår pasientsikkerhet og behandling.

Publisert Sist oppdatert

Norske sykehus har alltid hatt juridisk ansvar for pasientene, personell og besøkende. Alt som skjer av feil, skader, smitte etc. påført av sykehuset, er sykehusets ledelse juridisk ansvarlig for. Under spesielle forhold (håndtering av epidemier eller katastrofer, osv ), vil også Helsedirektøren og Regjeringen stilles til ansvar om noe går ekstra galt. Inntil 2002 lå styringen av økonomi, budsjett, pasientbehandling, bemanning, kompetanse, vedlikehold, drift etc, – i sykehusene- hos de som hadde pasientansvar og ledelse.

Innføring av helseforetak i 2002 førte til et stort juridisk misforhold. Helseforetakene; 4 regionale helseforetak (RHF-er) og 20 «datter-HF-er», ble ikke offentlige sykehus, men paraply- konsern av varierende størrelse, med klare profittmål der ansatte er representert etter aksjeselskapsloven. Helseforetaksloven (Ot.prop. nr. 66) beskriver at RHF/HF-ene er egne rettssubjekt, men ikke ett ord om juridisk ansvar for pasienter og personell.

Helseforetaksloven viser dermed at foretakene er uten juridisk ansvar for pasienter, personell eller besøkende! Likevel sitter RHF/HF-ene på ressursene til pasientbehandling, pasientsikkerhet og arbeidsmiljø.De sitter også med den pålagte innsparingen på 0,7 prosent per år som inngår ien effektiviseringsreform i statlige offentlige virksomheter, noe som trolig går mer ut over pasienter enn byråkratiet.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP