Håp om en transportplan på naturens premisser?

Knut Arild Hareide har vært samferdselsminister i et år. Skuffelsen er stor over at han har videreført Frp-forgjengernes politikk for enda mer motorvei, på bekostning av natur og klima. Vil han rette opp skadene med ny transportplan på naturens premisser, der han blant annet skroter Nye Veiers planer om ny riksvei 4 i ny trase mellom Oslo og Mjøsbrua?

Publisert Sist oppdatert

Ved tiltredelsen som minister sa Hareide at klima og trafikksikkerhet skulle få førsteprioritet. Det var oppløftende, og vi levde i håpet om at han ville snu skuta vekk fra det voldsomme fokuset på naturødeleggende og klimaskadelige motorveiutbygging som hans Frp-forgjengere hadde.

Men det skjedde lite. Tvert imot. I kampen om E6 forbi Lillehammer ser det ut til at Hareide ikke vil sette foten ned for ny firefelts motorvei for 110 km/t gjennom det verdifulle Lågendeltaet naturreservat, på en strekning som har en god veistandard fra før. Forstå det den som kan! Og nå er det også kommet ideer om en ny sammenhengende motorvei for 110 km/t på riksvei mellom Oslo og Mjøsbrua via Hadeland og Gjøvik, med store naturinngrep og i strid med konklusjonene i tidligere utredninger.

Behovet for kursendring er ikke blitt mindre. Statens vegvesen og flere andre transportvirksomheter la før jul fram en ny rapport om klimakonsekvensene av infrastrukturutbygging, som blant annet estimerer hva ødeleggelse av myr og annen natur har å si for klimaet. Men vi ser dessverre ingen tegn til at Hareide vil endre kursen og lytte til den nye kunnskapen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP