Alv Magnus

Tidligere leder av Ungdom i Oppdrag Norge

Rimehaug gjengir muslimers syn på Koranen med stor respekt som en hellig bok der hvert ord er formidlet direkte fra engelen Gabriel. Men når han så skal forklare synet på Bibelen, synes han å mene at den ikke er hellig, for han skriver: «Det er Jesus som er hellig, ikke den boksamlingen vi kaller Bibelen.» «Det er Jesus Kristus som er Guds ord», skriver han og «det er hans liv og utsagn som åpenbarer Gud for oss.»

Strider mot Jesu forståelse av Skriften

Det er riktig at Det nye testamente fem ganger kaller Jesus for Guds Ord. Men ved å uttrykke seg som han gjør, etterlater han et inntrykk av at «boksamlingen» ikke på samme måte er hellig og åpenbarer Gud for oss. Det strider mot Bibelens selvvitnebyrd. Det strider også mot Jesu egen forståelse av Skriften. Han sier til sin samtids religiøse ledere: «Hvis dere ikke tror hans (Moses) skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?» (Joh.5:47) Et annet sted sier han: «Skriften kan ikke brytes (eller gjøres ugyldig).» (Joh. 10:35).

Paulus innleder Romerbrevet med å kalle Det gamle testamente for «hellige skrifter». Hvordan er disse hellige skrifter blitt til? Apostelen Peter forklarer: «Drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud.» (2. Pet. 1:21). Vi som kaller oss kristne er kommet til tro nettopp «ved Guds levende ord som er og blir.» (1. Pet. 1.23)

Tåle motstand, vanære og forfølgelse

At kristne mennesker finner seg i at Bibelen brennes, skyldes ikke at vi har mindre aktelse for Bibelens hellighet enn muslimer har for Koranen, men at vi vil følge mesterens anvisninger om å tåle motstand, vanære og forfølgelse uten å hevne oss.

LES MER OM KORANBRENNING:

Muslimske politikere ser ikke behov for lovendringer etter at SIAN brant Koranen

Vårt Land mener: Koranbrenning er ikke religionskritikk

Civita-rådgiver: «Å antyde at ytringer kan provosere så mye at vold må forstås, er ingen farbar vei»