En forskyvning i hva som er kirkesplittende
SAMLIVSETIKK: To menigheter har gått ut av Metodistkirken og blir pinsemenigheter. Dette er et eksempel på en forskyvning i hva som er kirkesplittende, nemlig at etikk tar over for dogmatikk i hva som skaper brudd. Dette ser vi i hele kirkelandskapet.
EN KLOKERE TILNÆRMING: – Den romslighet, undring og gjensidige anerkjennelsen vi nærmer oss teologiske spørsmål med ville også vært en klok tilnærming når vi som kirker jobber med samlivsetikk, skriver Hilde Marie Øgreid Movafagh.
Herman Frantzen
Jeg ønsker de to menighetene alt godt og håper deres nye identitet blir god for dem. Det kan være fint å være pinsevenn. Likevel, det er også noen kameler å svelge. Bruddet skjer fordi Metodistkirkens vedtak om at skeive kan gifte seg og bli ordinert i kirken ble for hard kost, altså et etisk spørsmål.
Det er mye teologi metodister og pinsevenner har felles, men metodistisk dåpssyn og ekklesiologi er blant det som kan være tungt å gi opp. For de fleste metodister er dåpssynet viktig, hvor det stadfestes at Gud har omsluttet barnet fra unnfangelsen av og startet sin prosess i det, slik Gud har med alle mennesker. Troendes dåp kan også være vakkert, men på en helt annen måte.
En metodistisk ekklesiologi er konneksjonal, som betyr at menighetene henger sammen med hverandre. Det er et økonomisk sikkerhetsnett både med tanke på å ha råd til lønninger og å ha et sted å få hjelp når bygningene trenger vedlikehold. Ikke minst at menighetene er et nasjonalt og internasjonalt nettverk der vi er forpliktet i forhold til hverandre og hører sammen. Det er mye bra med pinsebevegelsens kongregasjonalisme, at hver menighet er selvstendig både med tanke på myndighet og ansvar, men for to små menigheter er det mye å tape på å gå fra et sterkt sikkerhetsnett som Metodistkirkens kirkesyn innebærer. Det synliggjør hvor viktig dette er for dem. De er villig til å ofre dåpssynet sitt og sikkerhetsnettet sitt, fordi etikken ikke var til å leve med.
Bestill abonnement her
KJØP