En digital skole tar mangfold på alvor
SKJERM: Debatten om teknologi i skolen mangler et viktig perspektiv. Digitale verktøy og apper gir elever med utviklingshemming verdifulle muligheter for visuell og auditiv støtte.
SKJERM: – Ved å bruke øyestyring eller brytere kan elever med store motoriske utfordringer få tilgang til digitale versjoner av de læremidlene som resten av klassen bruker, skriver innsenderen.
Gorm Kallestad
Skjermbrukutvalget har lagt fram sin rapport til regjeringen (NOU 2024: 20 – Det digitale (i) livet). Et viktig budskap i rapporten er at vi trenger en bred, kunnskapsbasert, nyansert og balansert debatt om hvordan det digitale i livet påvirker oss og våre barn.
Dette er jeg helt enig i. Mye av debatten om teknologi og skjerm både før og etter rapporten, mangler nyanseringer. Det er blitt en debatt for eller imot skjerm - for eller imot mobil. Jeg tror ordskiftet hadde vært tjent med en mer nyansert tilnærming. Teknologi i skolen er så mye mer – og har så mange flere sider. Spesielt gjelder dette elever med omfattende behov for spesialpedagogisk tilrettelegging.
Disse elevene er sannsynligvis de som kan ha størst utbytte av digitale verktøy. Samtidig vil de også være de som taper mest når skolen mangler kompetanse på hva disse verktøyene kan brukes til og hva som skal til for å ha nytte av dem.