Emmanuel Levinas om hitlerismens filosofi
I 1934 skrev Emmanuel Levinas artikkelen "Reflections on the Philosophy of Hitlerism." Taler den også til vår tid?
-
Hvis man må filosofere, må man filosofere; hvis man ikke må filosofere, må man likevel filosofere, for å si og tenke det. Man må alltid filosofere. (Protrepticus)
I 1930 så Frankrike for første gang en helhetlig eksposisjon av Edmund Husserls tenkning. Emmanuel Levinas' Théorie de l'intuition dans la phenomenology de Husserl varslet samtidig en avstandstagen til den greske tenkning. Det var imperialismen i det greske theoria som opprørte Levinas. Og mer enn noen annen filosofi var den husserlske fenomenologien, i Platons kjølvann, slått av lys. Fenomenologien var ikke i stand til å redusere den siste naivitet, blikkets naivitet, som forhåndsbestemte Væren som objekt. Ytterligere 30 år senere er oppgjøret med tradisjonens teorisme uttalt. Uttaltheten gis et tydelig språk: nakenheten til Den Andres ansikt, epifanien av et visst ikke-lys foran hvilken all vold stilnes og temmes. Opp mot lysets vold setter Levinas Den Andres ansikts nakenhet.