Det dualistiske menneskesynet i homofilidebatten
LIKEKJØNNET SAMLIV: Vi er hele mennesker hvor seksualiteten inngår som en grunnleggende del av vår identitet og hvem vi er. Å leve i utakt med seg selv skaper uhelse og gir mange følgeproblemer.
EKTESKAP: På hvilken måte blir det heterofile ekteskapet mindre gyldig dersom de homofile gis tilgang til de samme gode og trygge rammene for sitt samliv, spør Kristian Bye.
Gorm Kallestad
I Vårt Land 5. desember går Sofie Braut i rette med de profilerte teologene Hegertun og Hegstad og deres såkalte «mellomposisjon» i samlivsetikken, hvor det i kontekst av en konservativ teologi åpnes for inkludering av homofilt samliv. En av motforestillingene til Braut er at det heterofile ekteskapet står i en særstilling i Bibelen og går som en rød tråd fra skapelse til evigheten. Dette perspektivet kan således ikke kokes ned til et «enkeltbud» som må vike for et mer inkluderende samlivsideal. Det heterofile ekteskapet knyttes videre opp mot «det gode liv» som Gud har for oss.
Er ekteskapet truet?
Et grunnleggende spørsmål som reiser seg i lesningen av denne teksten er om det heterofile ekteskapet virkelig er truet hvis et mindretall i befolkningen gifter seg homofilt? Som Braut påpeker er det riktig at kjærlighet mellom mann og kvinne står i en særstilling i den bibelske fortellingen. Men på hvilken måte blir det heterofile ekteskapet mindre gyldig dersom de homofile gis tilgang til de samme gode og trygge rammene for sitt samliv?