Den seksualfikserte kirkedebatten
HOMOFILT SAMLIV: At ekteskapet mellom mann og kvinne ikke lenger har krav på eksklusivitet, er noe man på konservativt hold snart må avfinne seg med.
SKAPT I GUDS BILDE: – Den seksualfikserte kirkelige debatten har knyttet identitet til seksualitet, og gjort heterofil identitet til grunnlag for skaperordningen, mener Kai Krogh. Nå oppfordrer han konservative kristne til å avfinne seg med det homofile ekteskapet.
Gorm Kallestad
Når Per Arne Dahl, tidligere biskop, nå bekjentgjør at han har snudd i spørsmålet om likekjønnet vigsel, blusser det opp en viss kirkelig-teologisk diskusjon som vi egentlig var ferdige med for lengst. Espen Ottosen og Sofie Braut er igjen fremst med sine utspill.
Braut stiller spørsmålet «Må verkeleg det vakre og urgamle ekteskapsidealet ut for å sikre kyrkja fred og framgang?» Det var en dyrekjøpt husfred, mener hun. Ottosen mener Dahl bruker dårlige argumenter.
At freden, hvis da freden i kirka har senket seg, var dyrekjøpt, kan mange skrive under på. Kampen for LHBTs rettmessige, likeverdige plass på alle plan i Den norske kirke raste i 60 år. Lesbiske og homofile ble behandlet som objekter som skulle utredes, forklares og fortelles hvilken plass de hadde i det som benevnes som «skapt i Guds bilde». Mange homofile og lesbiske opplevde seg både fordømt og ekskludert fra nettopp å være skapt i Guds bilde.
Bestill abonnement her
KJØP