Kommer hjerteskjærende nært 22. juli

«Ein av oss» har blitt en forestilling full av gåsehud-øyeblikk – og en urovekkende påminnelse om de mørke kreftene midt i blant oss.

Flere hundre tunge trekasser, alle med ulike ord brent inn i treverket, troner midt i rommet: «demokrati», «sensur», «janteloven», «landsmoder». har blitt en forestilling full av gåsehud-øyeblikk, skriver Kjersti Juul.

Vaffellukta slår imot oss ved inngangen og skaper en umiddelbar følelse av lun hygge. Å få servert vafler, selve «inkarnasjonen» av norsk kos, krasjer fort med det som møter publikum inne i scenerommet. Flere hundre tunge trekasser, alle med ulike ord brent inn i treverket, troner midt i rommet: «demokrati», «sensur», «janteloven», «landsmoder». Som en slags installasjon av samfunnets byggeklosser, begreper vi ikke er uvant å omgi oss med, stablet opp av scenograf Lars Ramberg. Forestillingens tittel er lånt fra Åsne Seierstads bok om terroren som rammet Norge 22. juli: «Ein av oss» peker på at fienden nettopp ikke var en radikalt fremmed, men en radikal midt i blant oss.

LES MER: Bakgrunnen i litteraturvitenskap fikk Roger Griffin til å endre hvordan vi ser på fascisme. I stedet for å fordømme dem, forsøkte han å forstå hvilken verden de ønsket seg.

Tekstutdrag

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS