En skurk for vår tid

Med Trump og ­Putin på toppen av verdenspolitikken får også Shakespeares tragedie Macbeth sin renessanse.

Publisert Sist oppdatert

– Mer! Større! Jeg sitter helt her nede!
Regissøren vifter med én arm, så tårnet av masker på pulten hans begynner å gynge. På scenen er det et verdenskjent drama som utspiller seg i toner og ord. En fortelling om det å drepe – og hva det gjør med deg. Teksten ble diktet av Shakespeare for over 400 år siden. Klangene, inntrengende og enorme, ble skapt av Verdi for 170 år siden. Men det er nå Macbeth må fortelles:
– Macbeth er kanskje mer aktuelt enn noen sinne. Vi lever i en tid hvor makten er overordnet, og hvor individet egentlig ikke har noen sjanse, sier mannen som sitter og vipper bak en pult i Sentralbadet i Bergen, den argentinske regissøren Daniel Bohr.

Nett av makt

Oppsetningen ved Opera Bergen har premiere denne uken. Men de er ikke alene om å gjenfortelle dramaet. Jo Nesbø er aktuell med en kriminalroman diktet over samme drama.
Trolig var Macbeth en ekte konge, som levde på 1000-tallet, og etter alt å dømme var en helt ok skotsk regent.
Men William Shakespeare skulle senere gjøre ham til selve urskurken. Han skrev tragedien om hvordan krigeren Macbeth og hans hustru dreper kong Duncan. Drapet leder til nye drap, og Macbeth blir til en grusom tyrann som drives av sin egen angst.
Det er langt fra tilfeldig at dette fortelles på ny i dag, ifølge regissøren i Bergen:
– Stykket viser så tydelig den makten som i dag utøves via teknologien, nettet, og sosiale medier. Det viser hvilken kontroll man kan ha over liv eller død, simpelthen ved å trykke på en knapp. Det er et nett av intriger, et spindelvev der vi ikke lenger vet hvem som trekker i trådene når noe skjer, sier Bohr.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP