Det Storbritannia vi kjente
En bølge av britisk storhet stråler mot TV-seere og kinopublikum. Hvorfor treffer disse dramaene så godt i en tid der britisk politikk er i krise?
Mens både mann og barn er i livsfare, biter en offiserkone leppene sammen og baker en ekte engelsk pai, med gele, frukt og butterdeig, i en erketypisk fremvisning av «keep calm and carry on». Det handler om frigjøringsopprøret i Aden i 1965, og britiske tropper holder på å miste kontrollen over situasjonen. Ektemannen må gjøre sitt livs vanskeligste valg: følge kommando for dronning og fedreland eller redde sin egen sønn.
BBC-serien Imperiets siste dager inngår i en bølge av britiske dramaer som de siste årene har nådd både kinolerretet og TV-skjermen, med filmer og andre verdenskrig, monarkiet og imperietiden. I 2017 kom det to filmer om Winston Churchill, etterfulgt av filmen Dunkirk der britiske tropper nærmest mirakuløst klarer å unnslippe Hitlers krigsmaskin på den franske kysten. Samtidig strømmer serier som The Crown, Victoria, Indian Summers og Imperiets siste dager mot oss på nett-TV. Hvorfor kommer disse dramaene nå, i en tid der britisk selvfølelse synes å være i kontinuerlig krise? Har det Storbritannia vi ser på skjermen egentlig noe til felles med det Storbritannia vi kjenner i dag?
Da kartet var farget rødt
Bestill abonnement her
KJØP