Kirke

Paven ber alle kristne be Vår Far klokken 12 i dag

Pave Frans ber alle kristne forene sine stemmer i en bønn for menneskeheten.

– I disse vanskelige dagene, mens menneskeheten skjelver under trusselen av en pandemi, vil jeg foreslå at alle kristne forener sine stemmer til himmelen, sa paven 22. mars.

– Jeg ber alle kristne, fra alle trossamfunn, om å kalle på den allmektige Gud, mens vi resiterer bønnen Jesus lærte oss, fortsatte paven.

Pave Frans vil lede Vår Far via en livesending fra Vatikanet klokken 12, lokal tid, onsdag 25. mars.

Nordmenn kan følge bønnen via katolsk.no, Den katolske kirke i Norges hjemmeside.

– Må Gud høre den forente bønnen til alle hans disipler som forbereder seg på å feire seieren til den oppstandne Kristus, sier paven.

Paven ga stort intervju

Pave Frans ga et stort intervju til den italienske avisen La Repubblica forrige uke. Der fortalte han at han har bedt til Gud om at han må stoppe koronaepidemien.

Han sier han tror det er mye å lære av tiden vi nå er i.

– I løpet av disse vanskelige dagene kan vi finne små, konkrete utrykk for nærhet overfor våre nærmeste. Et kjærtegn til våre besteforeldre. Et kyss til barna våre og de vi er glade i. Hvis vi lever gjennom disse dagene på denne måten, blir de ikke bortkastet, sier paven til La Repubblica.

Paven bruker også intervjuet til å henvende seg til de som ikke tror på Gud.

– Vi er alle Guds barn, og vi blir alle sett av ham. Selv de som ennå ikke har møtt Gud, de som ikke har troens gave, kan finne veien gjennom de gode tingene de tror på. De kan finne styrke i deres kjærlighet for sine barn, for familien, for en bror eller søster. Noen sier kanskje: «Jeg kan ikke be, fordi jeg ikke tror.» Men samtidig kan vi tro på kjærligheten i og til folk som omgir oss, og der kan vi finne håp, sier pave Frans.

LES MER:

Astri Hognestad: «Korona gjør at eldre kan tape i konkurransen om livet. Hva gjør det med oss?»

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke