Kirke

Jørgensen: – Velkommen etter, Nordhaug

Tidligere biskop Tor Berger Jørgensen er glad for Halvor Nordhaugs uttalelser om fortapelsen. Selv forutsetter Jørgensen at fortapelsen ikke finnes.

– Det er veldig interessant å lese Halvor Nordhaugs nye refleksjoner. Men jeg får også et behov for å si «velkommen etter», sier Tor Berger Jørgensen, biskop emeritus i Den norske kirke.

Han understreker at han sier det «med et glimt i øyet».

– Vi er mange som har ment dette en god stund. Samtidig er det er hyggelig og viktig at Nordhaug som biskop formulerer dette nå.

LES OGSÅ: Den evige pine i helvete forsvinner fra forkynnelsen i Norge. Tor B. Jørgensen har vendt fortapelsen ryggen 

Blitt mindre skråsikker i syn på etterlivet

Biskop Halvor Nordhaug, som nylig har gitt ut boken Men hva med de andre?, uttalte denne uken at han har blitt mindre skråsikker i sitt syn på etterlivet.

Tidligere sier han at han sto for en mild eksklusivisme: Han mente man ikke kan bli frelst uten å høre og tro evangeliet om Kristus, men at det var et åpent spørsmål hva som ville skje med dem som aldri har hørt evangeliet.

Nå har han imidlertid en annen posisjon: inklusivisme. Han er åpen for muligheten for at «frelsen også kan gis til dem som aldri fikk høre evangeliet og derfor heller ikke kunne tro».

Men Bjørgvin-biskopen åpner ikke opp for universalisme, altså at alle mennesker blir frelst til slutt.

– Jeg kan ikke lande på den løsningen. Jeg vil opprettholde spenningen mellom fortapelsens mulighet og håpet om at det skal gå godt med alle til slutt. For vi må håpe og be om at alle blir frelst. Hvis Gud hører den bønnen, da kan vi vel ikke ha noe imot det? sa Nordhaug i Vårt Land torsdag.

– Vanskelig å være påståelig om hva som skjer etter døden

Tor Berger Jørgensen uttalte for noen år siden at han ikke tror fortapelsen er en mulighet.

– Jeg forutsetter at den ikke finnes. Teologisk forstått er de tekstene i Bibelen som sier at Jesus skal bli alt i alle så overveldende og sterke at de setter fortapelsens mulighet til side. Det sier jeg med forbehold om at vi selvfølgelig ikke kan vite hva som skjer på den andre siden.

– Skulle du ønske at Nordhaug gikk lengre i å avvise fortapelsen enn det han nå gjør?

– Slik jeg leser det i artikkelen i Vårt Land, gjør han et teologisk forbehold om at han ikke vil oppheve muligheten for at fortapelsen finnes. Det har han til felles med mange. Det er vanskelig å være påståelig om hva som skal skje etter døden.

LES OGSÅ: Sjåstad ut mot Nordhaug: – De klare ordene i Bibelen knytter frelsen ene og alene til troen på Jesus

– Vi står ikke langt fra hverandre

Jørgensen sier han selv endret syn på fortapelsen relativt sent i sin karriere.

– Men i praksis hadde jeg ikke forkynt en fortapelseslære eller snakket om fortapelsen i sjelesorg på lang tid. For meg handlet det i praksis om å justere den teologiske begrunnelsen etter hva jeg forkynte.

Jørgensen sier han heller ikke tror Nordhaug har forkynt fortapelsen i praksis på lang, lang tid.

– Nå har han gjort det teologiske opprydningsarbeidet. Samtidig beholder han fortapelsen som det man nesten kan kalle et teoretisk poeng, i respekt for tekstgrunnlaget og for det faktum at vi faktisk ikke kan vite. I praksis står vi ikke lenger så langt fra hverandre.

LES MER:

Halvor Nordhaug: «Det finnes ord i Bibelen som kan peke i retning av frelse for alle»

Er det merkelappen eller troen som betyr noe? Frikirken har begynt å bruke betegnelsen «Jesustroende muslimer» i sin misjon

Da Mellom­kirkelig Råd og Muslimsk Dialognettverk la bønnetekstene sine side om side, fant de likheten så slående at de skrev dem sammen til én ­bønnetekst

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke