Religion

Frykter Jesus-fri fagplan kan undergrave opplæringsloven

Hverken Jesus eller Muhammed nevnes i den nye fagplanen for religionsfaget på barne- og ungdomsskolen. – Kan undergrave opplæringsloven som sier at kristendommen skal ha 50 prosent av undervisningen i religionstimene, mener professor.

– Jeg mener at et mangfoldig samfunn som vårt har ekstra behov for felles referanserammer og felles kunnskap om kristendom, andre religioner, livssyn og etikk. Men det sikrer ikke denne planen, sier Helje Kringlebotn Sødal, professor ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for religion, filosofi og historie.

Som Vårt Land tidligere har omtalt rulles nye læreplaner ut i grunnskolen og videregående skole til høsten. Et av fagene som fornyes, er kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE). Bibelselskapet er blant dem som har gått hardt ut mot fagplanen.

– Her er det en total mangel på omtale av verdensreligionenes religiøse skrifter, uttalte generalsekretær Paul Erik Wirgenes i Bibelselskapet til Vårt Land i november i fjor. Han etterlyste referanser til både Bibelen, Koranen og andre hellige skrifter.

'For vid og for vanskelig'

Men det er også mer som mangler i fagplanen, mener UiA-professor Helje Kringlebotn Sødal.

– Kristendommen skal ifølge opplæringsloven ha 50 prosent av tiden i religionstimene, men verken Jesus, Bibelen, Den norske kirke eller Den katolske kirke er nevnt i planen. Det er heller ikke de ti bud som har vært etisk allemannseie i vårt land, uttaler hun i en pressemelding fra UiA denne uken. Der kommer hun med krass kritikk mot KRLE-planen for barne- og ungdomsskolen, som hun mener er for åpen og for lite spesifikk.

Heller ikke Jahve og Moses nevnes i den nye fagplanen.

Professoren frykter den nye læreplanen kan undergrave opplæringsloven, som sier at kristendommen skal ha 50 prosent av undervisningen i religionstimene.

– I stedet for å ha overordnede kunnskapsmål som gjelder for alle, åpner planen for at den enkelte skole og lærer kan velge de temaene de vil legge vekt på i undervisningen, sier hun.

– Planen er for vid og for vanskelig for elever og lærere. Den sikrer i for liten grad at elever her i landet får en felles referanseramme i faget, sier hun i pressemeldingen.

Frykter religioner kan falle ut av undervisningen

Kringlebotn Sødal er skeptisk til at kristendommen bare er nevnt i få kompetansemål og at andre religioner ikke har et eneste spesifikt kunnskapsmål.

– Mens den etiske delen av fagplanen er bundet til en rekke konkrete temaer og har mange kompetansemål, står lærerne nesten helt frie til å velge hva de vil undervise om kristendom og andre religioner, sier hun, som frykter flere religioner kan falle ut av undervisningen ved noen skoler.

– Hvis det for eksempel er få representanter for religioner som jødedom og hinduisme i en kommune, åpner planen for at skolen kan velge de bort i undervisningen. Det finnes få spor av historisk og kulturell innsikt i planen, og dermed står for eksempel jødedommen i fare for å falle ut av undervisningen. Islam kan også bli nedprioritert, sier Kringlebotn Sødal.

Tillit til læreren

UiA har levert flere høringsutkast til den nye fagplanen. Nils Hallvard Korsvoll, førsteamanuensis ved UiAs Institutt for religion, filosofi og historie, er blant dem som er positive til den.

– Den nye planen kaster om på mange ting og gir flere nye alternativer som den gamle planen ikke har. Jeg tror planen kan fornye KRLE-faget, sier Korsvoll.

Han peker på at et av poengene med den nye læreplanen nettopp var å redusere detaljstyringen av skolehverdagen og stole mer på læreren.

– Planen har blant annet redusert tallet på kompetansemål og har på flere andre områder blitt mer åpen. På det viset har planen lykkes med noen av de intensjonene som lå til grunn for planarbeidet. Færre kompetansemål og andre detaljerte styringer overlater mer til læreren selv, sier han i pressemeldingen.

LES MER:

Bibelgeneral kaller ny læreplan i KRLE for et «et pedagogisk feilgrep»

Politikarane vil halde på (K)RLE-faget

Religionslærerne roser ny læreplan

---

Læreplaner

  • Fagfornyelsen er en ny stor reform av norsk skole som skal innføres høsten 2020. Fagene skal fornyes og slankes for å gi rom til mer dybdelæring.
  • Tre tverrfaglige temaer innføres i skolen: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Disse temaene skal inngå i fagene der dette er naturlig.
  • Digital dømmekraft, digital skaperkraft og programmering får mer plass i skolen og inngår i læreplaner i flere fag allerede fra de første trinnene.
  • Kritisk tenkning og kildekritikk blir sterkere vektlagt i de nye læreplanene, for eksempel i samfunnsfag og engelsk.

---

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion