Lørdag er det duket for Pride-parade både i Oslo og flere andre steder i landet, etter at arrangementet først ble utsatt etter Oslo-skytingen 25. juni.
Vårt Land har tidligere meldt at flere profiler i både KrF og i Kristen-Norge for øvrig er positive til å gå i Pride-paraden for første gang.
Teologiprofessor Harald Hegstad ved MF vitenskapelig høyskole åpner opp for å gjøre det samme, men kommer ikke til å delta lørdag.
– Jeg har ikke noe prinsipielt imot å gå i Pride-tog. Jeg ville vurdert det, men har ikke anledning denne helgen.
I en kronikk i august skrev han at det nå er på tide for kirken å erkjenne den urett de har påført homofile, og innrømmer at han selv har vært sent ute med denne erkjennelsen. Han er kritisk til en del av Pride-motstanden enkelte konservative kristne fremmer.
– Folk på konservativ side i kirken bruker Pride-ideologen som et argument for ikke å støtte trofaste, homofile samliv, sier Hegstad.
Reagerer sterkt
Therese Egebakken i Frimodig Kirke UNG er ikke begeistret for uttalelsen om konservatives argumentasjon for å ikke støtte homofile samliv.
[ Bollestad eller Ulstein skal stilla under pride i Oslo ]
– Det er skuffende at han, som inntil nylig var på konservativ side i samlivsspørsmål, kan forenkle så mye. Jeg håper han har mer forståelse for hva det betyr å være konservativ i disse spørsmålene.
Hun mener de som står for et mer tradisjonelt syn på ekteskap og samliv ikke primært begrunner dette ved å peke på Pride.

– Nei, dette handler jo om bibeltekstene. Jeg har vært nysgjerrig på hvorfor de som er for likekjønnet vigsel mener det de mener, men har landet på at Bibelen sier det motsatte.
– Er Pride en ekstra grunn til å fortsette å holde på et konservativt syn?
– Det blir i så fall på toppen av et bibelsk syn. Når man deltar i Pride, mener jeg det er en pakke man støtter. For mange blir det for mye å stille seg bak det organisasjonen FRI mener, det gjelder for meg også. Vi kan ikke ha det slik at dersom man ikke går i Pride, er man mot solidaritet for skeive. Vi må kunne vise støtte på andre, mer samlende måter, sier Egebakken.
Espen Ottosen, informasjonsleder i Norsk Luthersk Misjonssamband, er forvirret over Hegstads uttalelser og mener, i likhet med Egebakken, at det er kristen etikk som ligger til grunn for ståstedet hans:

– Det er overbevisningen om at homofilt samliv er i strid med kristen etikk som får mange kristne til å avstå fra å gå i Pride-paraden. Så tror jeg det blir et tilleggsargument for noen at den såkalte Pride-ideologien inneholder mange omstridte posisjoner, sier han.
– Svekket argumentasjon
Hegstad mener de mest ytterliggående argumentene i diskusjoner om FRI og LHBTQ-spørsmål ofte blir trukket frem av konservative. Han tror dette er et uttrykk for at de mer tradisjonelle argumentene mot homofilt samliv er svekket.
– Man snakker ofte om mye annet enn det som er kjernen i vurdering av samliv mellom to personer. Ofte hører vi konservative trekke frem polygami, surrogati eller andre mer ekstreme argumenter, noe som bidrar til å tåkelegge debatten.
Vi kan ikke ha det slik at dersom man ikke går i Pride, er man mot solidaritet for skeive. Vi må kunne vise støtte på andre, mer samlende måter
— Therese Egebakken
Han mener meningsmotstandere har tendens til å ty til en «slippery slope»-tankegang.
– De tror man kjøper alt innhold i «pakka» ved å si ja til likekjønnet samliv. Men man sier ikke ja til polyamorøse forhold ved å si ja til kjærlighet mellom to personer.
– Støtter man ikke dette ved å gå i Pride-paraden?
– Nei. Når kirken er på Pride, handler det om å vise solidaritet med LHBTQ-personer. Særlig i lys av kirkens historie, er dette ekstra nødvendig.
[ I skyttargravene ligg konservative kristne og homoaktivistar. I kryssilden står Simon Stisen ]
– Ingen uro i DNK
Kirkemøte-veteran Erling Birkedal er nestleder i Borg bispedømmeråd og tidligere førsteamanuensis ved MF vitenskapelig høyskole. Han er enig med Hegstad i at kirken er nødt til å erkjenne den urett de har begått mot homofile og lesbiske ved å ikke anerkjenne deres samliv.
– Både Hegstad og jeg har vært på Kirkemøtet og stått bak vedtaket som har akseptert to syn i kirken. Det står jeg ved. Det betyr samtidig at jeg mener ingen skal presses til å ha et teologisk syn de ikke har, sier han til Vårt Land.
[ Møter hets etter kjønnsuttalelser: – Virker som folk endret mening da de så at jeg var kristen ]
Han tror ikke det vil bli økt splittelse i Den norske kirke omkring disse spørsmålene med det første:
– Jeg forstår at noen kan oppleve bekymring, men personlig er jeg ikke der. Jeg har tillit til at ledelsen og de folkevalgte i Åpen Folkekirke står for det vi har vedtatt, der to syn aksepteres. Men hvordan Den norske kirke ser ut om en generasjon, kan jeg ikke være trygg på.