Religion

Norsk rådsmedlem om utkastelsen fra Bjärka-Säby: – En stor sorg

SVERIGE: William Grosås levde i kommuniteten i flere år. Han mener pinsemenigheten i Linköping forsterket avstanden mellom dem om kommuniteten.

I går ble det kjent at pinsemenigheten i Linköping bryter med Den økumeniske kommuniteten og kaster ut fellesskapet av Nya Slottet Bjärka-Säby.

Det har i lang tid vært friksjon mellom kommuniteten og pinsemenigheten, og sistnevnte begrunner oppsigelsen med et ønske om en tydeligere kobling til pinsetradisjonen.

– Det er en stor sorg. For kommuniteten har Bjärka-Säby vært et viktig sentrum for liturgisk liv og en helt unik møteplass. Så dette stikker dypt i hva vi ønsker å være, sier norske William Grosås.

Et klosterliv

William Grosås er kapellan i Birkeland menighet utenfor Bergen, men sitter i rådet til Den økumeniske kommuniteten. Han forteller at Peter Halldorf, som grunnla kommuniteten og var forstander i mange år, tiltrakk seg mange unge mennesker som ville leve et liv etter klostertradisjonens idealer.

– De fleste kom fra frikirkelige pinsekarismatiske sammenhenger, og søkte seg til slottet for å leve kloster light liv, sier Grosås.

Den økumeniske kommuniteten er et klosterliknende fellesskap. På Bjärka-Säby feirer de gudstjenester, ber daglige tidebønner og arrangerer retreater og seminarer. De har hentet mye inspirasjon fra oldkirkens ørkenfedre og fra østkirkelig tradisjon.

Mellom 2010 og 2012 bodde Grosås selv som husfolk på slottet i Bjärka-Säby. Han beskriver det sammensatte miljøet som et «mirakel».

– På den tiden var menighetsmedlemmene og de aktive i kommuniteten integrert i hverandre.

Det synes ikke lenger å være realiteten. I et brev til kommuniteten begrunner pinsemenigheten oppsigelsen med et ønske om en tydeligere kobling til pinsetradisjonen. De skriver: «Nya Slottet skal mer enn i dag være en plass for møter og retreater i pentekostale miljøer med økumenisk åpenhet og nysgjerrighet.»

Til sommeren skal pinsemenigheten overta ansvaret for gudstjenestelivet på slottet.

KASTES UT: Pinsepastor Peter Halldorfs økumeniske kommunitet får ikke lenger oppholde seg i Nya Slottet.

---

Den økumeniske kommuniteten i Bjärka-Säby

  • Kommunitetslivet på Bjärka-Säby startet i 1996 med daglige tidebønner, gudstjenesteliv og retreater. Den sier om seg selv at den henter inspirasjon både fra øst og vest i den kristne tradisjonen og dens teologi, spiritualitet og monastiske liv. I 2008 ble Ekumeniske Kommuniteten i Bjärka-Säby formelt opprettet.
  • Sionforsamlingen i Linköping der Peter Halldorf tidligere var pastor, eier Nya Slottet Bjärka-Säby. Kommuniteten leier seg inn.
  • Peter Halldorf grunnla kommuniteten og var i mange år forstander og preses. Jonas Eveborn har overtatt som forstander.
  • Nå har Sionforsamlingen i Linköping sagt opp avtalen med Den økumeniske kommuniteten.

---

Knebling

William Grosås mener starten på konflikten som har preget forholdet mellom Den økumeniske kommuniteten og moderforsamlingen, startet da Anders Ekstedt, mangeårig forstander i Pinsemenigheten i Linköping, ga seg etter mer enn tjue år.

– Ekstedt interesserte seg ikke for tidebønner og kirkefedre slik som Halldorf, men da han ble erstattet av den unge pastoren Marcus Sönnerbrandt, som selv hadde interesse for liturgi, oppfattet flere i pinsemenigheten det som truende, forteller Grosås.

Dette kaller Grosås «en fryktreaksjon», som han mener førte til at kommuniteten ble nektet å holde den ukentlige koptiske gudstjeneste de holdt hver onsdag, som Grosås beskriver som den mest karismatiske gudstjenesten i kommunitetens liv, der liturgien, røkelsen og ikonene levde ved siden av fri bønn og tungetale. På paradoksalt vis mener han pinsemenigheten dermed gjorde avstanden større mellom dem og kommuniteten.

– Da de kvalte den ble en viktig møteplass mellom det liturgiske og det karismatiske borte. Resultatet var at mange med pinsekarismatisk bakgrunn fant seg vanskeligere til rette i gudstjenestelivet på slottet.

Grosås mener de tingene som gjorde fellesskapet på Bjärka-Säby til et attraktiv miljø, ble dempet.

– Det finnes hundre bibelskoler i Europa som kan tilby en Hillsong-aktig spiritualitet. Og det er vel og bra. Men det finnes ikke så mange miljøer der du kan komme og få en dannelse i de store åndelige tradisjonene fra øst- og vestkirken, samtidig som din evangelikale eller pinsekarismatiske bakgrunn blir ivaretatt og respektert.

Mirakelet på Bjärka-Säby har jo vært at så mange ulike åndelige strømninger har kunnet berike hverandre

—  William Grosås
.

Søke fremover

Mens pinsemenigheten i Linköping peker på en voksende avstand mellom dem og livet på Bjärka-Säby som forklaringen på oppsigelsen av kontrakten, mener altså Grosås dette er en utvikling moderforsamlingen har forsterket.

Selv om han ser på dette som en stor sorg, er han opptatt av å understreke at dette ikke er slutten på kommuniteten.

– Det økumeniske kommuniteten i Bjärka-Säby er et fellesskap der vi øver oss i å leve nært kristne som har andre grunnoppfatninger enn oss selv for å søke en vei fremover. Mirakelet på Bjärka-Säby har jo vært at så mange ulike åndelige strømninger har kunnet berike hverandre. Vi ønsker å fortsette på den veien, også når vi føler oss misforstått og mistenkeliggjort.

Vårt Land har vært i kontakt med pinsemenigheten i Linköping. De svarer for seg i en større artikkel som publiseres i morgen 5. mars.

Les mer om mer disse temaene:

Elias Bakken Johansen

Elias Bakken Johansen

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion