Guds lam

I advents, jule- og åpenbaringstiden møter vi mange beskrivelser av Jesus. Han er barnet englene synger om, han er ordet, han er kongen, han er lyset, skriver Paul Erik Wirgenes.

I advents, jule- og åpenbaringstiden møter vi mange beskrivelser av Jesus. Han er barnet englene synger om, han er ordet, han er kongen, han er lyset. På forskjellige måter gir de ulike beskrivelsene oss nye dybder i hvem Jesus er. Dagens tekst gir et glimt inn i den himmelske lovsangen. Der tegnes bilde av den seirende Kristus som et slaktet lam.

Englene sang om lammet på tronen. Det er en himmelsk scene. Ulike englevesener skildres i herlighet. Symbolordene for makt og herlighet er overdådige. Midt i dette bildet er altså symbolet på Kristus et lam som er slaktet. Kontrasten som teksten skaper er knivskarp. Et slaktet lam har lite majestetisk og maktfylt over seg. Et slaktet lam er blodig og er ikke et vakkert syn.

Kan hende har vi så mange vakre bilder av Guds lam som et seierssymbol at vi ikke ser kontrasten i dette bildet. Vi har i de bibelske tekstene flere såkalte teofanier – tekster som gir glimt inn i Guds herlighet. De er preget av disse overdådige skildringene av ild og røk, lovsyngende engleskikkelser, herlighet og makt. Lovprisningstekstene i åpenbaringsboken ligner disse tekstene, men skildringen av lammet bryter tradisjonen. Himmelens Gud skildres på en ny og en annerledes måte. Prakt, makt og opphøyd herlighet er fortsatt sterkt tilstede- men skildringen av Guds majestet har fått et nytt bilde. Få har tenkt seg Gud som et slaktet lam.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS