– Homoseksuelle personer har rett til å være i en familie. De er Guds barn. Det vi må ha, er en sivil partnerskapslov, på den måten er de juridisk dekket, sier pave Frans i en ny dokumentarfilm, som hadde premiere på onsdag.
Uttalelsen har fått en blandet mottakelse i Polen, et land hvor den katolske kirken står sterkt, og homofiles rettigheter står svakt. Hverken sivilt partnerskap eller ekteskap mellom to av samme kjønn er tillatt i Polen. Flere byer har erklært seg som «LHBT-frie soner». Mange homofile har forlatt landet i frykt for ytterligere diskriminering.
– Minimerer betydningen av uttalelsen
Det polske bispekollegiet har i en uttalelse sagt at pavens kommentarer om homofilt partnerskap er hans private mening, og at det ikke kan regnes som en offisiell uttalelse.
– De forsøker å minimere betydningen av pavens uttalelse. Offisielt er den katolske kirken i Polen mot homofilt samliv og for homoterapi, sier Knut Andreas Grimstad, professor i polsk litteratur og kultur ved Universitetet i Oslo.
Han har lest de ulike reaksjonene på pavens uttalelse i polske aviser, og forteller at det er tre holdninger som går igjen i den mer konservative delen av kirken.
– Den ene holdningen er at paven er en venstrevridd sosialist i negativ forstand. Den andre er at han er feilsitert og tatt ut av kontekst. Den tredje er man vil vente på en offisiell reaksjon fra Vatikanet, forteller Grimstad.
LES MER: Paven støtter likekjønnede partnerskap i ny dokumentar
Sammensatt kirke
Professoren understreker at den katolske kirken i Polen er svært sammensatt, og at det er flere som ønsker en mer inkluderende holdning til LHBT-samfunnet.
Jacek Prusak er en av dem. Han er katolsk prest, psykolog og viserektor ved Det jesuittiske universitet i Kraków, og er kritisk til kirkens diskriminerende holdninger til homofile. Han tror imidlertid ikke pavens uttalelse vil endre mange holdninger.
– Han sier han frykter at pave Frans provoserer mange konservative med denne uttalelsen, og at mange polske katolikker vil sette en parentes rundt hele Frans og si at det er den polske pave Johannes Paul II sin lære som gjelder, sier Grimstad.
Prusak tror ikke pavens uttalelser vil føre til noen LHTB-revolusjon i den katolske kirken i Polen. Det gjør heller ikke den LHBT-vennlige kristne stiftelsen Tro og regnbue (Wiara i Têcza).
– Entusiasmen er dempet i LHBT-miljøene. De anser dette for å være et bittelite skritt i riktig retning.
Les mer om politikk og religion i Polen: – Kirken er delt om Lov og rettferdighetspartiet
Presidenten: – LHBT er ikke mennesker
Etter at Polen ble medlem av EU i 2004, ble det større aksept for LHBT-samfunnet i landet. Flere sto fram som homofile. Den åpne bølgen snudde etter at Andrzej Duda ble valgt til president i 2015. Han ble nylig gjenvalgt og fikk fem nye år.
Under årets valgkamp la Duda vekt på familieverdier og motstand mot homofiles rettigheter for å vinne konservative stemmer. Han har stemplet homofiles rettigheter som en utenlandsk import som truer Polens nasjonale identitet. Før valget i år uttalte han at «LHBT er ikke mennesker, det er en ideologi».
Marta Tomczyk-Maryon kommer fra Polen, og har bodd de siste ti årene i Norge. Hun jobber som journalist for menighetsbladet til Den katolske kirke.
– Mine homofile venner i Polen forteller meg at det har blitt verre de siste årene. De møter mer aggresjon enn før. Det er veldig leit og det bekymrer meg, sier Tomczyk-Maryon.
Maktskiftet i politikken har gjort livene vanskeligere for LHBT-samfunnet i Polen.
– Jeg tror det politiske spillet og økt polarisering som har ført til mer aggresjon. Mange snakker om at det finnes en LHBT-ideologi, men glemmer at vi snakker om mennesker. Historien viser at det kan være farlig å se på mennesker gjennom ideologier, sier Tomczyk-Maryon.
LES OGSÅ: NLM åpner for å frata medlemskap til de som «lever i strid med Guds ord»
Ønsker endring i kirken
Polakken håper pave Frans' uttalelse om sivilt partnerskap for homofile kan føre til en seriøs diskusjon om LHBT-synet innad i den katolske kirken i Polen.
– Det er viktig at paven løfter fram dette. Han setter mennesket i sentrum, og følger Jesus budskap om at ingen skal ekskluderes fra samfunnet. Det er viktig at kirken tenker mer over hvem de ekskluderer, mener Tomczyk-Maryon.
Hun fortsetter:
– Jeg håper det blir en endring i kirken i Polen. Det er noen som er enige med paven, og forstår hva paven mener. Det han snakker om er at vi må ta vare på alle mennesker. Et ekteskap mellom to personer av samme kjønn er ikke akseptert i den katolske kirke. For oss er ekteskapet et sakrament, og kan bare inngås av en mann og en kvinne. Men kiken bør inkludere homofile, og forsøke å finne en plass til dem.
LES OGSÅ: BCC brukte minst 10 millioner kroner på å håndtere påvirkningsaksjonen
– Feilaktig bibeltolkning
Werner Jeanrond er katolikk og professor i systematisk teologi ved Universitetet i Oslo. Han tror pavens uttalelser har betydning.
– Det er egentlig ingen nyhet, for han har sagt lignende ting flere ganger. Det er viktig at han sier det igjen. Det er på høy tid at den katolske morallæren om homofile utvikles, sier Jeanrond.
Han er klar over at det er motstand mot endring av den katolske læren i deler av kirken.
– Jeg er født katolikk, og katolisismen er i konstant forandring. For eksempel har læren om dødsstraff blitt fullstendig endret i min levetid. Den katolske kirke er en bred kirke som finnes i hele verden, og har massevis av ulike tradisjoner. Den er i endring hele tiden.
Motstanden mot homofile i den konservative delen av den katolske kirken, som blant annet står sterkt i Polen, handler om tradisjoner og instrumentalisering av religion, ikke om gudstro, mener Jeanrond.
– Å ikke godta homofile er en feilaktig bibeltolkning og en primitiv bibeltolkning vi må gå bort fra. Gud har skapt alle mennesker, og når han har skapt dem homofile er det absurd å si at det er feil, sier professoren.
LES OGSÅ:
• Homofile i Polen er skyteskive og syndebukk i kampen om regjeringsmakt
• Samlivspanelet: «Det er som om Gud ødelegger ekteskapet mitt»
• Leiesoldater holder kriger i live
---
Fakta:
---