Den gode dommedag

Det finnes en dommer som alle må stå til rette for, også de som nå har makten på sin side. Dette er det gode budskapet om dommedag.

Pave Johannes Paul II foran «Dommedag» av Michelangelo i Det sixtinske kapell i Vatikanet.
Pave Johannes Paul II foran «Dommedag» av Michelangelo i Det sixtinske kapell i Vatikanet.
Til slutt er det ikke makten som rår, men retten. Dette er det gode budskapet om dommedag, skriver redaktør Erling Rimehaug.
Til slutt er det ikke makten som rår, men retten. Dette er det gode budskapet om dommedag, skriver redaktør Erling Rimehaug.
Publisert Sist oppdatert

Om noen uker er det Halloween, og det blir ikke få djevlekostymer å se i gatene. Når helvetes pine er noe små barn kan spøke med - så er kanskje ikke helvetesfrykten særlig påfallende i befolkningen? Den klassiske framstillingen av fortapelsen finner vi snart bare i vitsetegninger.

Denne senmiddelalderske helvetesutmalingen - som ikke minst Dante gjorde til en del av vår kultur - dukker likevel opp som klangbunn med en gang det blir snakk om det som på kirkelig kodespråk kalles «de to utganger». For hva er det utgangene eventuelt leder til?

LES OGSÅ: Hvor kommer helvetesbildene fra?

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP