Lytternes nye strenger

Jeg kan ramse opp de 20 første CD-platene jeg kjøpte, men husker ikke hvilke låter jeg streamet på vei til jobb i går.

Spotify har i løpet av de ni siste månedene fått ti millioner flere betalende abonnenter. – Selskapet har et jerngrep om musikkinteresserte nordmenn, mener produksjonssjef John Kristian Strand.
Publisert Sist oppdatert

Det var en gang da det å kjøpe musikk var ordentlig stas. Jeg minnes godt turene til platebutikken med kompisene på 90-tallet; vi kunne gå fra hylle til hylle i time etter time – og det var en veloverveid beslutning når man brukte 150 kroner av ukelønna på 10-15 sanger av ett og samme band. På denne tida var jeg med på å gi ut en EP, og jeg husker stoltheten da jeg så min egen musikk i platehylla hos den eneste sjappa som fremdeles ikke var overtatt av kjedene.

Når jeg rusler til jobb i dag, ser jeg flere mennesker som går rundt med overdimensjonerte øretelefoner godt tredd nedover ørene enn det er folk som prater med hverandre. Vi betaler 99 kroner i måneden og hører på så mye musikk vi vil. Vil du spre musikken din, tar det deg maks fem minutter å opprette bruker og laste opp musikk på internett. Soundcloud og andre brukerbaserte musikktjenester gjør den vanlige mann i gatas musikk mye mer tilgjengelig.

LES MER: Forfatter lar deg lytte til sin nye bok – helt gratis

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP