Anna og kjærligheten er lest inn av forfatteren selv som lydbok, og tilgjengeliggjort for strømming på Birger Emanuelsens nettsider. I løpet av ti dager vil én ny episode bli lagt ut hver dag. Med unntak av den første, som også kan lastes ned i podkast-apper, er hver episode kun tilgjengelig i to dager før de forsvinner.
– Jeg har to barn som skal ha mat og klær, så jeg er avhengig av å selge boken også, sier Emanuelsen.
– Hvorfor skal publikum betale for romanen senere, når den er tilgjengelig gratis allerede nå?
– Det er det jo ikke sikkert at de gjør. Jeg er kanskje ikke den største økonomiske strategen i 2016, men håper lytterne finner noe i romanen som taler til dem, og får lyst til å oppsøke den i bokform også.
LES OGSÅ: I Kina er Beethoven en farsott
Ikke bare stunt
I dag blir litteratur ofte utgitt som lyd- bøker, som enten kan kjøpes på CD eller lastes ned digitalt. Podkastformatet, med enkeltepisoder som kommer ut med mer eller mindre jevne mellomrom, er derimot relativt upløyd mark blant forfattere. Det finnes flust av litteraturpodkaster med utdrag av tekster, men fullstendige romaner er sjelden kost på strømmemarkedet.
Jeg vil at folk skal kunne oppleve Annas historie på vei til og fra jobb, eller snike seg bort i lunsjpausen for å høre.
Birger Emanuelsen
Selv mener Birger Emanuelsen det er viktig å tenke nytt for å nå ut til dagens publikum, som er vant til å konsumere det meste gjennom internett.
– Integriteten må alltid finnes i verket, det er første bud. Men litteraturen står i fare for å bli spilt ut på sidelinjen hvis den kun skal høre hjemme i bokhandelen eller litteraturhusene, sier han, og legger til at dette ikke er første gang han tyr til utradisjonelle lanseringsmetoder.
Hans forrige roman, Historien om et godt menneske, kunne nemlig oppleves i sin helhet da han live-strømmet video av seg selv mens han leste den høyt for seerne. Likevel påpeker Emanuelsen at nettsatsningen ikke bare er et PR-stunt for å få oppmerksomhet rundt egne utgivelser.
– Dette handler ikke om å ta en salto eller gjøre ablegøyer, men å gjøre litteraturen tilgjengelig på dens egne premisser. Jeg har lyst til å gi så mange som mulig anledning til å høre romanen, og da er det mest naturlig å legge den ut på internett, sier han.
– Jeg vil at folk skal kunne oppleve Annas historie på vei til og fra jobb, eller snike seg bort i lunsjpausen for å høre. Alt du trenger for å gjøre det, er et par hodetelefoner.
Følg oss på Facebook og Twitter
Vaklende jordmor
Anna og kjærligheten handler om en 61 år gammel jordmor, som opplever ikke å strekke til i en situasjon der hun burde ha grepet inn og gjort noe. Fra å være trygg og sikker i sitt fag, begynner hun å vakle, og får et nytt perspektiv på tilværelsen. Når hun forelsker seg i en yngre kollega, begynner hun å tenke på hvordan livet hennes kunne vært annerledes.
– Fortellingen om Anna skiller seg kanskje fra livet jeg og mine jevnaldrende lever, men hennes talenter og forventninger, redsler og håp, er ikke så annerledes enn våre. Jeg tror det finnes noe i henne som kan bety noe for alle, sier Emanuelsen.
– Noen av dem som kanskje ikke ville plukket ut denne boken i en butikk, eller oppsøkt den på et litteraturarrangement, finner den forhåpentligvis på internett, sier forfatteren.
Eksperiment
Ifølge Emanuelsen var ikke podkastformatet noe han hadde i tankene da han skrev romanen, og han er usikker på om det er noe ved selve historien som gjør den spesielt egnet til episodebasert lytting.
– Jeg ville først og fremst skrive en så god roman som mulig, sier han.
– Dette er ikke en spenningsroman med cliffhangere, så sånn sett passer den sikkert ikke. Samtidig er det få moderne kunstuttrykk som gjør det. Hvis du klarer å skrive en bok om mennesker som folk bryr seg om, passer det til ethvert format, mener Emanuelsen.
Da han selv ble interessert i litteratur i oppveksten, var det ikke mange rundt ham som delte interessen. Andre som skrev, måtte han finne på internett.
– Når internett har vært en så stor del av mitt liv, hadde det vært unaturlig om boken ikke skulle finnes der, sier forfatteren, som er spent på hvordan podkasten blir mottatt.
– Denne måten å tilgjengeliggjøre romanen på er et eksperiment, og jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å gå. Men grunntanken er at litteratur er til for å leses, høres, oppleves og diskuteres, og dette er én måte å gjøre det på.
LES OGSÅ: – Morsomt markedsføringsgrep