– Det som skjedde ved gravferden på Nesodden etter Utøya-massakren på Nesodden er et eksempel på at det lar seg gjøre å finne gode løsninger, sier generalsekretær Mehtab Afsar til Vårt Land.
Han peker på bildet av presten og imamen som gikk sammen fra Nesodden kirke til det muslimske gravfeltet i juli 2011.
– Slik kan det være når flere parter viser takhøyde, mener Afsar.
LES OGSÅ: Slik vil biskopene ha det
Forståelse
Han var blant de mange inviterte til miniseminaret som Bispemøtet arrangerte i går, om religionsdialog og religionsmøter ved gudstjenester og kirkelige handlinger.
– Jeg er enig med biskop Nordhaug, som mener at det kan være rom for å bruke tekster fra hverandres religiøse tradisjoner. I muslimsk kontekst er heller ikke dette helt fjernt: Jeg har hørt muslimske ledere referere til tekster i andre religioner; både fra Toraen og Bibelen, sier Afsar.
LES OGSÅ: Leser aldri fra Bibelen i muslimske begravelser
Han har forståelse for Nordhaugs nei til lesning av tekster eller bønn i religionsutøvelsen.
Motbør
På seminaret møtte biskop Nordhaug motbør fra en del med bakgrunn av kirkelig dialogarbeid. De mener biskopen i vest er for tilbakeholden med å «ha åpne dører» for tekster og trosuttrykk fra andre religioner.
Anne Anita Lillebø, som har ledet dialogsenteret Emmaus i Oslo, problematiserte for eksempel biskopens bruk av begrepet «religionsblanding».
– Jeg ønsker at det politiske ordskiftet mer var preget av ord som står sentralt i dialogarbeid: Respekt, tillit, likeverdig, vennskap, fellesskap, sårbarhet og gjestfrihet, sier Pettersen til Vårt Land.
Frykt
I sitt foredrag sa han at statsråd Sylvi «Listhaug er «aktør og igangsetter» i en offentlig debatt som preges av «lukkethet og frykt».
– Det er frykten for det fremmede som preger statsråden. Vi har i altfor stor grad en fryktbasert samtale om de fremmede. Jeg ønsker meg et annet språk i den offentlige samtalen, et språk som er preget av erfaringene med et langvarig dialogarbeid i Norge, sier Erling Pettersen.
LES INNLEGGET FRA BISKOP NORDHAUG: «Kan det leses fra Koranen i en gravferd?»