– Å si at kampen for likekjønnet vigsel er et utrykk for økt skeiv teologi i kirken, blir feil, sier førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, Kari-Mette Walmann Hidle. Hun har skrevet doktorgradsavhandling om forarbeidet til felles ekteskapslov.
– Det er stor forskjell på homokamp, det som tidligere var kampen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoners rettigheter, og innholdet i skeiv teori som skeiv teologi bygger på, sier Hidle.
LES MER: Dette mener verdens kirker om homofile ekteskap
Svak oppslutning om queer i Norge
Skeiv teori handler om å utfordre kjernefamilien som samfunnets primære byggestein. Det vil få i det norske samfunnet i dag være enig i. Også i homobevegelsen er det mangelfull oppslutning om den skeive teorien, og Hidle sier det er tvilsomt om det noen gang vil full oppslutning.
Hennes inntrykk er at Andreas Ihlang Berg i doktorgradsarbeidet sitt har en klassisk skeiv tilnærming, lik den organisasjonen Skeiv Ungdom opererer med.
LES MER: Jakter nye former for kristent samliv
Politikere og homofili
Men Bergs tema berører til syvende og sist diskusjonen om samfunnet aksepterer at kirken eller trossamfunnene har meninger om hvordan mennesker bør leve, mener hun.
– I et demokratisk samfunn mener jeg kirken og trossamfunnene bør få ha meninger om hvordan mennesker bør leve. Men vi så at samfunnet presset politikere til å avklare deres forhold til homofili, sier Kari-Mette Walmann Hidle.
LES MER: – For mye snakk om unntakene