Melodisk mesterarbeid
Dutrons versjon av Requiem fremhever Mozarts melodiske suverenitet.
Solistkoret turnerte i forrige uke med Mozarts Requiem, basert på Pierre-Henri Dutrons versjon. Her fra Nidarosdomen, torsdag.
Trodde du W.A. Mozarts Requiem var ferdig komponert av én komponist i 1791? Langt ifra. Verket slik vi kjenner det i dag er ferdigkomponert og delvis nedskrevet av hans assistent og kollega Franz Xaver Süßmayr. Dødsmessen for kor, solister og orkester inneholder nemlig langt færre noter fra Mozarts hånd enn mange tror. Noen satser finnes kun som skisser, der korstemmene, basslinjen og en åpningsmelodi i fiolinene er alt vi har.
Ny utfordrer
Verket er et mysterium fordi det aldri har blitt avklart nøyaktig hva som er komponert av hvem, og flere komponister har senere forsøkt å rekonstruere Mozarts berømte verk i sine egne versjoner. Det er med andre ord et verk i bevegelse. I vår moderne tids romantiske søken etter komponistens intensjon, har Süßmayrs versjon blitt stående som standardversjonen tross musikalsk kritikk, i egenskap av sin nærhet til Mozart i tid. Men nå er det mulig han har fått en utfordrer i den unge Pierre-Henri Dutron, hvis versjon nylig er utgitt på det renommerte plateselskapet Harmonia Mundi under René Jacobs.
Bestill abonnement her
KJØP