Hvilken butikkjede vil velge barna?
BARNDOM: Priskrigen har kommet til juleølen. Det er veldig, veldig vanskelig å ha sympati med de store butikkjedene her. Priskrigen kan koste mange barn dyrt.
ALKOHOLISME: – Grunnlaget for enhver balansert alkoholpolitikk er at vi vet at tilgjengelighet og pris har en direkte innvirkning på konsumet. Priskrig på juleøl er dermed en enkel og forutsigbar oppskrift på en dårligere jul for mange barn i dette landet, skriver innsenderne.
Beate Oma Dahle
Jula er ikke en like god tid for alle. Den er ikke engang en god tid for alle barn. Nesten hvert tiende barn vokser opp med en forelder som misbruker alkohol. Det vil dessverre prege juletiden for mange av dem.
Det er selvsagt ikke galt å kose seg med noen juleøl. Problemet er alle dem som ikke klarer å begrense alkoholkonsumet til kos – og at mange av foreldrene som sliter, har barn som ender med å slite enda mer.
Forutsigbar oppskrift