Kristi guddommelighet er ikke en historisk nyvinning
TRO OG SPRÅK: Påstanden om at Gud ble menneske kan vanskelig beskrives som en nyvinning innen bibeltolkning.
NIKEA: Vi vil minne om at det første allmenne kirkemøtet i 325 bekjente Kristus som «sann Gud» og av «samme vesen som Faderen», skriver David Wikstøl og Kai Erik Westergaard. Ikon fra Mégalo Metéoron-klosteret i Hellas, med motiv fra det første konsilet i Nikea.
Wikimedia Commons
I Vårt Land fredag 03.02. setter Harald Peter Stette spørsmålstegn ved formuleringen «Gud ble menneske». Han gjør et poeng av at denne formuleringen ikke finnes i Bibelen, og mener derfor at vi burde unngå den. Han hevder videre at vi også bør kunne forvente bedre av kristne ledere, eksempelvis Borg bispedømme.
Problemet for Stette virker å være at vi med en slik «upresis språkbruk» ender opp med at «Jesus blir guden som det bes til», og at dette er en uheldig tendens som i nyere tid har spredt seg innenfor lavkirkelig protestantisme.
Ifølge Stette er det mer i tråd med Bibelen å si at det er «Guds ord» som blir menneske, og til inntekt for dette henviser han til egen teologiutdanning og til filosofiprofessor Torstein Tollefsen.