Kristen forkynnelse om «skeiv ideologi». Hva er problemet?

SAMLIVSETIKK: Den kristnes troskap blir først og fremst prøvet på om vi elsker i praksis og møter konkrete behov til «disse mine minste», inkludert de skeive, ikke i hvilken grad vi står opp imot det vi oppfatter som ubibelske endringer i samfunnet.

IDENTITET: Seksuell identitet og kjønnsidentitet er sterkt knyttet til personens grunnleggende opplevelse av seg selv. Det menneskelige og personlige perspektivet blir skadelidende i kjølvannet av motstanden mot «skeiv ideologi», skriver Kristian M. Bye.
Publisert Sist oppdatert

Vårt Land skrev 30. januar om Øivind Benestad og Mor Far Barn sitt seminar «Disippelskap i en kjønnsnøytral tid» som ble holdt i Salemkirken nylig. I samme avis 2. februar problematiserer Tor Håkon Eiken bruken av begrepet «ideologi» om skeive, og påpeker at dette skaper fremmedgjøring og distanse til de menneskene det dreier seg om.

Tidligere i år deltok jeg selv på seminar med Benestad i Os Misjonsmenighet med tema «Likekjønnet ekteskap, skeiv ideologi og flytende kjønn». Her fremsnakkes den klassiske, kristne posisjonen i spørsmål knyttet til seksualitet og samliv, noe som opplagt har gode hensikter. Imidlertid er jeg av samme oppfatning som Eiken, at retorikken og språket som brukes potensielt kan ha utilsiktede og skadelige konsekvenser.

Dyster fremstilling

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS