Verdidebatt

Je suis Päivi Räsänen

YTRINGSFRIHET: Jon R. Håversen undres over «hvorfor kristne i så stor grad støtter opp om Päivi Räsänen». Det som er virkelig bekymringsfullt, er at ikke alle som holder Bibelen og trosfriheten høyt, står på barrikadene sammen med henne.

I et innlegg i Vårt Land hevder Jon Romuld Håversen at den finske politikeren Päivi Räsänen ikke står for klassisk kristen lære og at det er «skadelig for kristnes troverdighet å hevde dette». Han henviser til Norge IDAGs journalistikk som eksempel på slikt «skadeverk».

Håversen reflekterer godt om hvilken kommunikativ utfordring alle som fronter det klassiske synet på ekteskapet, står overfor. Men han bommer i analysen av Räsänens sak. Både tiltaleinnholdet og hendelsesforløpet i distriktsretten i Helsinki 24. januar vitner om det.

Tiltalen

Tiltalen mot Räsänen har tre punkter:

  • Hun har publisert en tweet bestående av et spørsmål til den lutherske kirken i Finland, og et bibelsitat fra Romerbrevet. Siden det neppe kan anses krenkende å stille et spørsmål til en kirke, er det åpenbart bibelverset som er anstøtssteinen.
Tor-Bjørn Nordgaard, Nettredaktør og journalist i Norge IDAG
  • Hun har forfattet et hefte med undervisning om ekteskapet, gitt ut av den finske Luther-stiftelsen i 2004, i kontekst av den tidens debatt om innføring av en kjønnsnøytral ekteskapslov. Den utgivelsesansvarlige biskopen sitter på tiltalebenken sammen med henne.
  • Hun har latt seg grille om sin overbevisning på et tv-program i 2018. Der fikk hun ikke bare spørsmål om hva som er klassisk kristen tro. Hun ble i tillegg utfordret til å reflektere over mulige forklaringer på hvordan en homofil legning oppstår. Dette er adiafora. Det hører ikke til det sentrale – de sannheter som Bibelen slår fast – men til periferien – de ideer man kan tenke ulikt om. Dette forstår Räsänens støttespillere, siden verken Bibelen eller naturvitenskapen har trukket to streker under et svar på akkurat det spørsmålet. Räsänen har attpåtil dementert påstanden om at hun ser på homofili som «arvelig sykdom» i et innlegg på Facebook.

Anklagene handler, i alt det vesentlige, om proklamasjoner av tro på Bibelen. Da er det tid for å stå opp for trosfriheten.

Ifølge aktor er det ikke mulig å «elske synderen, men ikke synden»

—  Tor-Bjørn Nordgaard

Aktors anklager

Da saken kom opp i retten 24. januar, handlet mye av aktoratets prosedyre om hvor anstøtelig de mener klassisk kristen teologi er. Ifølge aktor er det ikke mulig å «elske synderen, men ikke synden», eller å skille mellom homoseksuelle handlinger og en persons seksuelle identitet. Aktor hevdet at det ikke er uproblematisk å si at homofili er synd. Det kan være mer alvorlig enn å si at det er kriminelt, for å fordømme en handling, er å fordømme en person.

Päivi Räsänen understreket med klarhet at hun ser på alle mennesker som likeverdige, skapt i Guds bilde. Sammen med advokat Matti Sankamo gjorde hun en hederlig innsats for å forklare luthersk teologi om synd og frelse. Det samme gjelder biskop Juhana Pohjola.

Hva som er skadelig

I internasjonalt perspektiv, er støttebevegelsen rundt Räsänen ganske massiv. Men det er bekymringsverdig at ikke kristenfolket som elsker Bibelen og frihetene samfunnet vårt er tuftet på, kan slå samlet ring rundt en av våre trossøsken som møter intoleransens krefter i en rettssak som utfordrer det liberale demokratiets yttergrenser.

Det er ikke skadelig for kristnes troverdighet om noen tenker høyt om adiafora iblant.

Det som er skadelig for kristnes troverdighet, er at når det stormer rundt en av våre trossøsken, blir mange av oss med i hylekoret av kritikk og jakt på feiltrinn hos den feilbarlige personen som har vært så uheldig å havne i et kritisk søkelys – i stedet for å stå skulder ved skulder med den som akkurat nå står i majoritetssamfunnets gapestokk.


Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt