Helge Hognestad har skrevet et innlegg om Jesu død (VL 13. mars). Her skriver han at Jesus ikke døde for våre synder. Her er ingen soning, sier han, og verken Johannes eller de andre forfatterne i Det nye testamentet har det perspektivet.

Johannes, Peter og Paulus
Det er underlig å lese dette. Nettopp Johannes skriver at «blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd», og videre: «Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.» (1 Joh 1,7 og 2,2)
Apostelen Peter er helt på linje med dette når han skriver: «For Kristus selv led for synder, én gang for alle, den rettferdige for urettferdige, for å føre dere fram til Gud.» (1 Pet 3,18)
Nettopp Johannes skriver at «blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd»
— Kjell Arne Norum
Apostelen Paulus skriver til menigheten i Korint om det som var viktigst for ham. «For først og fremst overga jeg til dere det jeg selv har tatt imot, at Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han sto opp den tredje dagen etter skriftene, og at han viste seg for Kefas og deretter for de tolv.» (1 Kor 15,3-5)
Paulus var blitt en kristen få år etter disse hendelsene. Når han forteller om det han selv tok imot, så har vi altså et vitnesbyrd om hvordan budskapet ble forstått kort etter Jesu død og oppstandelse. Det er denne forståelsen som føres videre i hele Det nye testamente, og som Hognestad slår en strek over.
[ Nye tall for DNK: Færre gikk på gudstjeneste i fjor ]
Evangelistene bekrefter
De fire evangeliene bekrefter alt dette. Matteus skriver allerede i det første kapittelet om hvordan Jesus fikk navnet sitt. «... og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder». (Matt 1,21) Senere gjengir han hva Jesus sa om sin død kort tid før det skjedde: «Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange». (Matt 20,28)
Matteus skriver om hvordan Jesus fikk navnet sitt. «... og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder».
— Kjell Arne Norum
Få dager etter innstiftet Jesus nattverden. Da tok han et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt.» (Matt 26,27-28) Her sammenligner han blodet fra sin egen død med blodet fra offerdyret som bekreftet forsoningen mellom Gud og mennesker i den gamle pakt.
Markus og Lukas viser også på lignende vis til ordene om paktens blod. Og alt i det første kapittelet hos Johannes finner vi ordene etter døperen: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!» (Joh 1,29) Det som evangelisten Johannes senere skriver om liv og frelse må forstås i lys av dette.
Hognestads perspektiv, ikke Bibelens
Alle sitatene er etter Bibelselskapets oversettelse. Mange flere bibelsteder kunne ha vært nevnt. Når Hognestad skriver at Jesus ikke døde for våre synder, og at verken Johannes eller de andre forfatterne i NT har soning for synder som perspektiv, da utlegger han ikke tekstene. Han legger sitt eget inn i dem.
[ Derfor er Thor Haavik den viktigaste influensaren i Kristen-Norge ]