Verdidebatt

Tendensiøst fra Halvor Moxnes

Jeg tror det er viktig at vi alle, uansett hvilket syn på ekteskapet vi har, gir et riktig bilde av hva kirken faktisk står for i synet på ekteskapet.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Halvor Nordhaug

Biskop i Bjørgvin

Min navnebror, Halvor Moxnes, forsøker i fredagens Vårt Land å fremstille det slik at Den norske kirke har bare ett syn på ekteskapet. Hans innlegg leverer en tendensiøs tolkning av Kirkemøtets vedtak fra 2016 og 2017 der aksept for likekjønnet ekteskap blir normalen, mens det tradisjonelle synet indirekte blir omtalt som en form for unntaksordning.

Moxnes skriver slik: «Det er på tide å ta utgangspunkt i hvordan kirken møter to mennesker som ber om Guds velsignelse over sitt liv. Det er dette som ble uttrykt i kirkemøtets vedtak om at alle skal ha rett til å bli viet i sin lokale kirke. I dette perspektivet er det feil å si at kirken har to syn (min uthevning).»

Deretter beskriver han hvordan prester kan reservere seg mot å vie likekjønnede, på samme måte som man kan ved vigsel av fraskilte. I hans fremstilling blir da det tradisjonelle synet på ekteskapet redusert til en reservasjon mot det som er kirkens ene syn på ekteskapet.

LES OGSÅ: Therese Utgård mener vedtaket i Møre bispedømmeråd er diskriminerende: – De prøver å påføre meg skam

Dnk har to syn

Moxnes sin tolkning oppstår altså ved at han tar sitt utgangspunkt i kirkens vigselspraksis: Det er adgang for alle par – uansett legning – å bli viet i alle kirker. Så langt har han helt rett. Denne praksisen betyr imidlertid ikke at Den norske kirke har bare ett syn på ekteskapet. Den har to syn, og de er likestilt og skal kunne praktiseres likt overalt. Denne forståelsen ble tydelig formulert av Kirkemøtet i 2016: «Begge syn på likekjønnet ekteskap kan derfor gis rom og komme til uttrykk i kirkens liturgiske ordninger, undervisning og forkynnelse.»

Når Moxnes enkelt slutter fra en felles vigselspraksispraksis til ett syn på ekteskapet, ser han helt bort fra at vår kirke holder seg med to liturgier for inngåelse av ekteskap. Den ene sier helt eksplisitt at ekteskapet er en ordning for mann og kvinne, mens den andre ikke har noen formuleringer om parets kjønn. Liturgier er uttrykk for hva en kirke lærer. Om ekteskapet holder Den norske kirke seg altså med to ulike forståelser, eller to ulike lærer – om man vil si det slik.

En skjør konstruksjon

Så er det lett å kritisere et slikt omforent vedtak for ikke å være konsistent. Det skjer da også jevnlig, og særlig fra konservativt hold. Men både et samlet Bispemøte og Kirkemøtes flertall mente at denne uenigheten ikke er av en slik karakter at det gudstjenestelige og sakramentale fellesskapet i Den norske kirke må brytes.

En slik linje som vår kirke har valgt å følge i uenigheten om ekteskapet, er en skjør konstruksjon. Jeg tror det er viktig at vi alle, uansett hvilket syn på ekteskapet vi har, gir et riktig bilde av hva kirken faktisk står for og ikke konstruerer tegninger som fortegner bildet. Bare på den måten kan vi leve med Kirkemøtes vedtak i gjensidig respekt og forståelse.

LES MER:

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt