Verdidebatt

Biskop Veiteberg drar vår empati i tvil

Biskop Kari Veiteberg prøver å snakke seg bort fra sitt kraftige angrep på Jens Fredrik Brenne, Jorunn G. Lossius og undertegnede. I stedet bør hun beklage.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Espen Ottosen

Informasjonsleder i NLM

Etter en debatt på NRK TV om såkalt konverteringsterapi skrev Kari Veiteberg, sammen med Halvor Moxnes, et krast innlegg i Dagbladet 9. november. Mens realiteten er at Brenne, Lossius og undertegnede i denne TV-debatten tok avstand fra overgrep som rammer homofile, påsto biskopen at vi vil «gøyme desse overgrepa under «sjelesorg» og trusfridom».

Biskopen bør beklage

I debatten presiserte jeg også at noe av det Brian Furnes (tidligere muslim) var blitt utsatt for, åpenbart var skadelig – og antagelig forbudt etter norsk lov. Likevel mener altså biskopen at jeg ønsker å gjemme bort disse overgrepene. Det overrasker at Veiteberg ikke beklager feilaktige beskyldninger fremfor å gjenta disse.

Selv sa jeg tydelig i debatten at jeg var åpen for et forbud mot konverteringsterapi – avhengig av hvordan dette konkret utformes. Dette har tydeligvis ikke Veiteberg fått med seg. I Vårt Land 26.11 påstår hun nemlig at jeg mente «eit slikt eventuelt forbod derfor ville vere i strid med religionsfridomen».

Drar vår empati i tvil

Jeg skrev i Vårt Land 20.11 at Moxnes og Veiteberg ba de som stod for en klassisk kristen samlivsetikk om å skamme seg. Det begrunnet jeg med innleggets overskrift: «Skammelig om homoterapi». Hvis noe er skammelig, og det skammelige knyttes til hvordan noen argumenterer i en spesifikk debatt, blir det ordkløveri å hevde at ingen blir bedt om å skamme meg. Likevel avfeier Veiteberg problemstillingen: «Teksten vår inneheld i det heile ingen oppfordringar til å skamme seg».

I tillegg anklaget biskopen både meg – og mine meddebattanter – for manglende innsikt. Vi fikk beskjed om at vi «ikkje skjøner kor farleg og skadeleg religion kan vera». I siste innlegg drar Veiteberg også vår empati i tvil. Hun mener at «vitnemåla frå dei det galdt i liten grad vart lytta til». Hun ser altså bort fra at blant annet Jorunn Gleditsch Lossius uttalte at historiene vi fikk høre i programmet var «hjerteskjærende».

LES OGSÅ: «Debatten om tvilsomme terapimetoder truer perspektiv­rikdommen i sjelesorgen»

Upresist fra biskopen

Det underligste med Veitebergs innlegg er følgende påstand: «Vi skreiv i det heile ikkje noko om synet på ekteskapet eller homoseksualitet i kyrkja». Dette stemmer ikke. Innlegget i Dagbladet inkluderte et krast oppgjør med «fundamentalistisk bibelesinga». Veiteberg og Moxnes anbefalte «å lese forteljinga om skapinga slik at alle menneske var skapte i Guds bilete, homofile likesåvel som heterofile» (hvilket jeg også mener; her lages altså en stråmann). De to påsto også at Til Helhet bruker bibelteksten feil når den leses «som ei forteljing om det heterofile ekteskapet og synet på seksualitet for 2000 år sidan vert rettesnor for i dag».

Svaret fra Kari Veiteberg i Vårt Land 26.11 viser dessverre at hun verken forholder seg presist til det hun selv har skrevet, til mitt innlegg i Vårt Land 20.11 eller til hva som faktisk ble sagt i Debatten på NRK.

LES MER OM KONVERTERINGSTERAPI:

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt