Verdidebatt

Forskjellsbehandler biskopene?

For å unngå ytterligere gnisninger mellom kirken og asylmyndighetene har biskopene sendt ut nye retningslinjer til alle landets prester. Jeg ønsker i dette innlegget å stille spørsmål med biskopenes hensikt og om dette er uheldig praksis.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hele artikkelen kan leses her:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2016/02/12/195199484/biskoper-ber-prester-sjekke-asylsokernes-tro-er-ekte

Biskopene har her kommet frem med følgende punkter som retningslinjer:

  • Det skal alltid være asylsøkeren selv som ber om dåp på bakgrunn av det hun eller han har lært og erfart om kristentro, dåp og dåpens betydning.
  • Det er den forrettende prest som skal vurdere om det er grunnlag for dåp.
  • Dåpsforberedelse bør gå over tid.
  • I en forberedelse til dåp vil det være viktig å avklare asylsøkerens motivasjon for å bli døpt. Dåp vil ikke automatisk gi opphold, men vil bli behandlet fra sak til sak. Det er «særdeles viktig» at asylsøkeren gjøres oppmerksom på dette før endelig avgjørelse om dåp tas.
  • Det bør samtales med asylsøker om konsekvensene hvis han eller hun får avslag og blir returnert til hjemlandet.
  • En asylsøker kan ikke bli medlem i Den norske kirke.
  • De samme anbefalingene som gjelder asylsøkere, vil også gjelde papirløse migranter.

Nedenfor har jeg hentet fram noen punkter fra kirken.no som omhandler dåp:

Ved dåpen blir en medlem i Den norske kirke. Dåpen er det eneste kriteriet for medlemskap i kirken. https://kirken.no/nb-NO/daap/onsker-du-dap/

Dåpsliturgien beskriver dåpen som en gave og som inngang til fellesskapet i menigheten og i den verdensvide kirke. https://kirken.no/nb-NO/daap/dapen---en-gave/

Kyrkja si oppgåve er å bringe bodskapen om Jesus Kristus som verda si Frelsar til alle menneske, utan omsyn til dei motiva folk har for å søkje seg til kyrkja sine tenester. Bispedøma, prostia og sokna (= kyrkjelydane) er geografiske einingar som dekkjer heile landet. Alle innbyggjarane i Norge bur dimed i eit av Den norske kyrkja sine sokn.https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/medlemskap/om-medlemsskapet/

På bakgrunn av disse tre punktene vil jeg argumenter med at biskopene bedriver en form for forskjellsbehandling av folk, basert på deres bakgrunn. Om det er frykt for myndighetene som er ledende er uvisst, men hvorfor skal asylsøkere behandles annerledes?

  • I en forberedelse til dåp vil det være viktig å avklare asylsøkerens motivasjon for å bli døpt. Dåp vil ikke automatisk gi opphold, men vil bli behandlet fra sak til sak. Det er «særdeles viktig» at asylsøkeren gjøres oppmerksom på dette før endelig avgjørelse om dåp tas.

Her motsier biskopene sin egen kirkes praksis. Kirken selv sier at de ikke skal ta hensyn til personers motiver for hvorfor de søker kirkens tjenester

  • En asylsøker kan ikke bli medlem i Den norske kirke.

Kirken stiller et kriterie for medlemsskap i DNK og det er dåpen. Hvorfor kan så ikke en asylsøker bli medlem av kirken. Ja de har ikke en folkeregistrert adresse, og de har ikke statsborgerskap, men det er da altså heller ikke kriterier. Kirken sier selv at en person som blir døpt får inngang til felleskapet i menigheten og i den verdensvide kirke. Skal vi nekte dem det?

Jeg er i utgangspunktet enig i punktene, men jeg er uenig i at disse kun skal være gjeldende for asylsøkere. Hadde de byttet ut asylsøker med person så kunne ihvertfall jeg lettere identifisere meg med disse punktene. De burde nemlig gjelde for alle som ønsker å døpe seg i kirken, hvis de i det hele tatt skal være gjeldende. Det stilles få eller ingen spørsmål hvis noen ønsker å bli døpt, og det er ikke helt umulig for en god nordmann å lyve på seg en tro for å kunne bli døpt å få sitt medlemsskap. Og det er vel nettopp det som her saken her. Biskopene ønsker ikke å få stilt spørsmål ved om prester i DNK døper asylsøkere for å gi dem bedre sjanser for oppholdstillatelse. Som man kunne lese i artikkelen fra ABCnyheter:

"Ifølge avisen har norske asylmyndigheter kritisert kirker for å ta lettvint på dåp, og det har det siste året vært flere saker hvor døpte asylsøkere ikke blir trodd av Utlendingsnemnda på at omvendelsen er ekte."

Jeg skjønner godt at asylmyndighetene stiller spørsmål ved nettopp dette I følge KIFO så var nærmere 50% av de som stemte for Åpen folkekirke IKKE personlig kristne. Uten å diskutere om personlig kristen er et mål for tro så kan man ihvertfall tolke det dithen at de ikke tror. Dette alene burde være grunnlag nok for kirken å tenke gjennom om man er for slepphendt med dåpen. Men nå er det altså asylsøkerene som skal under lupen.

Hvorfor skal i det hele tatt kirken ta hensyn til en asylsøkers oppriktighet om sin tro, når de ikke tar hensyn til det ellers? Det er jo ikke slik at en kan bevise sin tro, ei heller motbevise en annens tro. Hvis en asylsøker tror på budskapet om Jesus Kristus så burde vedkommende være mer enn nok kvalifisert for en dåp, uten at en prest skal stille spørsmål med om troen er sterk nok, rett nok og god nok. Vi har alle våre feil og mangler, og vi kunne nok stilt samme spørsmål til en biskop, og hans vitnesbyrd ville verken vært bedre eller dårligere.

Liksom vi tror på Jesus Kristus, må vi også velge at de som sier de tror, faktisk tror. Og DNK sier selv at de ikke skal ta hensyn til individets underliggende motiver.

At DNK nå skal bedrive en slik praksis mener jeg er direkte ubibelsk. Jeg skal ikke skryte på meg de helt store bibelkunnskapene, men har kikket litt i boka med stor B. Historien om den etiopiske hoffmannen er et soleklart eksempel på hvor lett apostlene håndterte spørsmålet om dåp.

35 Da tok Filip til orde. Han begynte med dette skriftstedet og forkynte evangeliet om Jesus for ham. 36 Mens de kjørte langs veien, kom de til et sted hvor det var vann, og hoffmannen sa: «Se, her er vann. Hva er til hinder for at jeg blir døpt?» 37 *Filip svarte: «Hvis du TROR av hele ditt hjerte, kan det skje.» Da sa han: «Jeg tror at Jesus Kristus er Guds Sønn.»• 38 Så lot han vognen stanse, og de steg ned i vannet, både Filip og hoffmannen, og Filip døpte ham.

Ironisk nok var hoffmannen i et fremmed land da han ble døpt. Kansje han hadde blitt nektet dåp hvis dette hadde vært i Norge. Og det er trist, spesielt for DNK som skal ha rykte på seg å være en åpen og inkluderende kirke.

Et annet moment her er at man må være medlem av DNK for å kunne døpe sitt barn. Dette barnet risikerer å ikke få mulighet til å bli døpt med en slik ordning. Kansje kirken burde lage en ny liturgi for dette:

La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke, så sant dere ikke er barn av asylsøkere som vi ikke vil døpe, for Guds rike hører slike til.

Kirken skal få mennesker med seg på himmelveien. Det er kirkens hovedoppgave fremfor noen, og hvis noen ønsker å bli døpt så kan man ikke stille spørsmål ved deres tro. For det er TROEN som frelser, og det er det som er gaven. Selvfølgelig vil det dukke opp tilfeller av asylsøkere som velger å døpe seg på falsk grunnlag, på lik linje med at nordmenn døper seg for å få mer penger til konfirmasjonen, eller få gratis bryllup.

Det er i såfall en sak mellom dem og Vårherre. Det er han som er sjefen, og han hadde ikke tatt hensyn til skepsis fra myndigheter, hvis noen kom til tro på Ham. Det var nettopp Jesus sin radikale holdning ovenfor fariseere og myndigheter som fikk ham dømt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt