Verdidebatt

Kirkens og kristendommens erkefiende: jødene

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Kristendommens seier  i  Romerriket på  3-400-tallet  endret jødenes stilling katastrofalt.

Om  man leser  de  ledende kirkefedrenes skrifter får man  et  levende inntrykk  av  hvordan jødene  nå  ble totalt utlevert den kristne keiserkirkens nåde  og  unåde.  Man møter her et mildt sagt forbitret jødehat.  For kirkefedrene spilte det ingen rolle  at  jødene var  «Frelserens»  landsmenn  og  at  jødenes tradisjoner  og  hellige skrifter utgjorde forutsetningen for Jesu forkynnelse  og  hans åndelige arv.  Nei,  de  så  i  jødene kun  Kristi mordere.

Tatt  i  betraktning den makt som kirken helt fra antikken utøvet  på  sinnene,  blir man nærmest forundret over  at  jødedommen kunne eksistere overhodet  i  det kristne vesten  og  i  det byzantiske riket  de  første århundrene etter Konstantin.

Frem til  3-400-tallet  hadde jødene  i  rettslig forstand ingen unntaksstilling  (i  år  212 ble  de som keiserens øvrige undersåtter inkludert  i  den romerske borgerretten).  Men det kristnede Europa aksepterte etter hvert,  offisielt  og  prinsipielt,  kirkens jødefiendtlige holdning.  Allerede på  Konstantins  tid ble det  i  lovs form fastslått  at  jødene var  å  betrakte som  «et  skjendig, bestialsk fellesskap».  De  ble ikke berøvet sin borgerrett verken  i  det romerske riket eller  i  de germanske folkevandrings-rikene,  men  de  ble annenrangsborgere,  underkastet  en fornedrende unntakslovgivning.  Under  de  karolingske herskerne var  de  prinsipielt rettsløse, men kunne kjøpe seg rettsvern  og  andre fordeler  av  respektive regjeringer.

Jødene fremstår ved inngangen til middelalderen som  «Guds  mordere».  Allerede  i  Det nye testamentet finner  vi  tendensen til  å  fremstille  hele  det  jødiske  folk som  Jesu mordere,  og forestillingen  er  fullt utviklet  i  det yngste evangeliet,  Johannesevangeliet.  Denne forestillingen farger hele den kirkelige anskuelsesmåte.  Særlig under påskefeieringen,  da  Jesu pasjonshistorie ofte  ble  fremstilt med  en  suggererende kraft  og  i  denne ånd,  kulminerte kirkens jødefiendtlige agitasjon.  Helt frem til vår vår tid var påsken betegnende nok den klassiske pogromtiden  i  de romersk-katolske  og  gresk-katolske land.

Ritualmord   og  hostiekrenkelser

Anklagene for  «ritualmord»,  som hedningene  i  antikken slynget mot de kristne,  ble  nå  rettet mot jødene.  I  løpet av  1100-tallet  og  senere skjedde det gjentatte ganger  at  de  kristne  la inn  et  dødt barn  i  et  jødisk hus  for  å  oppildne massenes hat mot jødene.  I   middelalderens tyske tekster  er  «kindermörderichen  Juden»  et  stående begrep,  i  engelsk litteratur beskrives jøden som  «bloudie».  Den første kristne insinuasjon  om  jøders ritualmord ble fremsatt  i Norwich  i  1144.  Etter  en  ritualmordanklage  i  Blois  i  1171 ble alle jøder slått  i  hjel etter  å ha  nektet  å  la  seg frelse ved dåp.  Senere flammet bålene  i  Paris,  i  Erfurt,  i  Fulda  og Wolfsheim  og  i  Valréas  (1247).  På  slutten  av  det  15.  århundre var over  50  jødiske menigheter utslettet  p.g.a.  ritualmordbeskyldningene.

I  det  14.  århundre fremsatte presteskapet den beskyldning  at  jødene  «bruker kristent blod til deres mazzebaking  og  til deres  Pessahfest».  Senere opptrer blodanklagen (jøder trenger  de  kristnes blod eller legemsdeler)  uten tilknytning til påske eller ritualer.

I  Hospitalkirken  i  Oberwesel  ble et relieff med dette motiv fjernet fra kirkerommet  i  1968.

Beskyldningene  om   «hostieskjending»  oppstod  på  1200-tallet.  Tanken var  at  jødenes hat var  så  dypt  at  de  ikke vek tilbake for  å  gjennombore,  torturere eller brenne hostien  (at hostien  ER  Jesu  Kristi legeme ble første gang vedtatt  av  det fjerde  Laterankonsil  i  1215).

Nervøsiteten for  at  jødene skulle stjele  «Herrens  legeme»  var stor.  I  1267  påbød Wienerkonsilet  derfor  at  jødene skulle holdes bak lås  og  slå fra det øyeblikk kirkeklokken forkynte  at  en  hostie skulle bæres  i  prosesjon gjennom gatene.

Den første rettssak  om  hostieskjending fant sted  i  1243  nær  Berlin,  hvor flere jøder  og jødinner ble brent  på  bålet  på  det sted som siden fikk navnet  Judenberg.  Et  halvt århundre senere dukket beskyldningen opp  i  Paris.  I  1492 ble jøder  i  Sternberg anklaget for hostieskjendelse.  27  jøder ble brent  på  bålet etter  å  ha tilstått under tortur.  Alle jødene ble fordrevet fra hertugdømmet.  I  1337  massakrerte  de  kristne  i  Deggendorf alle byens jøder  av  samme grunn.  I  en  av kirkene  i  Deggendorf  henger den dag  i  dag  et  bilde til minne  om  dette jødemord  av  30. sept.  1337  (det ble overmalt  i  1961).  Billedteksten lyder omtrent slik:  «Jødene blir slått  i  hjel og  utryddet  av  de  kristne  ut  fra  en  rettferdig gudshengiven iver.  Gud  gi  at  vårt fedreland til enhver tid blir befridd for dette helvetespakket».

I  1725  ble et maleri med dette motivet fjernet fra bykirken  i  Deggendorf.

Korstogene  –  et  vendepunkt

Med korstogene begynte gjeldsannulleringer  (til  korsfarerne),  utslettelse  av  jødiske forsamlinger,  tvangsdåp  og  jødemassakrer.  Hvorfor skulle man skåne  Kristi  fiender  i  den vestlige verden når man reiste  ut  for  å  bekjempe dem  i  østen?  Et  vilt hat mot kjetterne inspirerte til det første korstoget  og  spredte seg til befolkningen.  I  Frankrike beskyttet myndighetene jødene mot den kristne overmakten.  Kun  i  Rouen ble den jødiske forsamligen drept eller tvangsdøpt.

Det gikk annerledes til  i  Tyskland.  De  tyske korsfarerne dro sørover gjennom  Rhindalen  og siden østover mot  Regensburg  i  Böhmen.  Overalt ødela  de  jødiske menigheter  og  drepte deres medlemmer under fryktelige pinsler.  Kun  de  som lot seg døpe ble skånet,  men  de fleste foretrakk martyrdøden.  Noen steder drepte jødene hverandre for  å  unnslippe korsfarernes tortur.

Korstogene betegner det store vendepunktet  i  den vestlige diasporajødedommens historie. Deres virkninger,  er  det blitt sagt,  strekker seg ennå til våre dager.  Før denne tid hadde forfølgelsene mot jødene vært relativt sjeldne  og  mer vært preget  av  de  åndelige  og verdslige myndigheters behov for religiøs ensretting.  Folkeopinionen hadde ikke vært ekstremt antisemittisk,  og  verken  i  Frankrike eller  Tyskland hadde jødene  i  hovedsak hatt noen politisk eller økonomisk unntaksstilling.

Som følge  av  den almenne hetsen mot kjetterne ble  nå  folkemassene fylt  av  et  jødehat som mer eller mindre  er  blitt videreført frem til vår tid.  Jødenes livsrom  og  levevilkår ble sterkt begrenset  og  forringet,  dels gjennom pogromene,  dels gjennom påbudte gjeldssaneringer til korsfarerne,  dels gjennom  en  antisemittisk lovgivning hvor  de  praktisk talt ble utstøtt fra samfunnet,  dels gjennom  at  kristenheten - som  nå  takket være korstogene - kom  i  direkte kontakt med  Levanten (det østlige  Middelhavets kystområder)  og  ikke lenger trengte jødenes handelsforbindelser.  Jødiske forsamlinger med deres stolte tradisjoner  og  viktige jødiske lærdomssentra ble utslettet.  Det senket det jødiske kulturnivå.

Fra  og  med korstogenes slutt på  1200-tallet kan jødenes isolasjon fra den kristne verden anses for fullført.  De ble helt avhengige  av  beskyttelse fra  de  enkelte regjeringene  i  de  ulike stater.  De  ble keiserens eiendom,  og  av  byer  og  fyrster ble  de  avkrevd både årlige avgifter og  «nådesbevis»  mot beskyttelse.  Slik ble jødene også  en  inntekstkilde,  ja,  en handelsvare som keisere  og  fyrster,  byer   og  stender etter eget behag kunne forære,  pante,  selge  eller tilintetgjøre.  Myndighetene utnyttet dem som svamper  og  dermed vendte befolkningens hat seg mot jødene istedenfor mot skatteoppkreverne  og  den utbyttende regjering.  Ved reiser måtte jødene ha særlige fribrevog  når  de  krysset bygrenser ble  de  vurdert på linje med  buskapen.

Jødene måtte bære  et  spesielt gult merke  på  klesdrakten,  spesielle hatter  o.s.v.,  hvor  de ble utskilt som  en  paria  og  konstant ble gjenstand for pøbelens hån.

(Den spesielle klesdrakten for jøder ble besluttet innført på det 4.  Laterankonsil  i  år 1215).

En  rekke kirkemøter besluttet  at  jødene ikke kunne  bo  blant den kristne befolkningen.  I  flere byer ble jødekvarteret isolert ved  en mur  -  «ghetti»  i  egentlig mening  -  og  avstengt som  et fengsel.   Enda mer demoraliserende var bevisstheten  om  konstant  å   være avhengig  av pengegriskemyndigheters godkjennelse.  En pogromstemning kunne myndighetene når som helst fremkalle ved hjelp  av  rykter  om  ritualmord,  krenkelse  av  hostien eller lignende,  og man kunne deretter utpresse  de  panikkslagne jødene deres siste skjerv  i  motytelse for beskyttelse.

De  unntakslover som rettet seg mot jødene  (og  som ble fullt gjennomført under korstogstiden) hadde til hensikt  å  isolere  og  deklassere jødene,  først  og  fremst for  å  hindre den rene læres besmittelse.  De fikk ikke  ha  offentlige embeter,  de  kunne ikke inneha stillinger hvor  de ble overordnet en kristen.  De  kunne derfor ikke  ha  kristne tjenestefolk  og  ikke innta måltider eller bade med  de  kristne...

Kirkens lovgivning angående jødene preget også statens.  Den bygget  på  to  grunnsatser:

På  den ene siden skule jødene gjennom sin eksistens vitne  om  den kristne lærens sannhet,  hvilket innebar  at  de  skulle tillates  å  leve  og  utøve sin religion.  På  den annen side skulle deres eksistensform vanæres som straff for  og  tegn  på  det  gudsdrepende folkets blodskyld,  så  lenge det holdt fast ved sin forstokkede tro.  Det andre prinsippet var  en  konsekvens  av  det første,  mens jødenes elendige tilværelse ble betraktet som  et  bevis for evangeliets sannhet  (Matt.  27:25).

Under tidlig middelalder hadde jødene kunnet utøve handel,  jordbruk  og  håndverk.  Den gang spilte  de  ingen fremtredende rolle innenfor kreditt-  og  pengemarkedet.  Nå  ble  de  praktisk talt utelukket fra alle yrker bortsett fra  de  som ble ansett for vanærende,  samt noen  få håndverk  (eks.  som signet- og  linseslipere).  Fra  et  økonomisk synspunkt ble jødenes utestengelse fra all varehandel skjebnesvangert,  der hvor  de  tidligere tidvis hadde spilt  en betydelig rolle,  særlig på  800-tallet  hvor  de  sto for  en  stor del  av  varehandelen mellom  de innbyrdes fiendtlige kristne  og  muslimske stater.  Det var jødenes sørgelig skjebne  å  gjøre seg selv overflødige.

En  kristen kjøpmansstand oppstod,  som delvis etter jødiske forbilder lærte seg kunsten  å handle.  Læremesterne ble konkurrenter  og  deretter fordrevet.  Jødene som ikke hadde noe land  å  flykte til måtte velge  de  eneste yrker som ble dem tilbudt.  De  ble småhandlere, mellommenn  og  ågrere.  Jødene lånte  ut  penger mot renter,  og  den kristne kanoniske rett forbød visstnok ikke kristne  å  ta  renter fra ikke-kristne,  bare  å  kreve renter  av  hverandre. Bibelens forbud for israelitter  å  ta renter  av  hverandre ble omsatt  i  den kanoniske lovgivningen.

Kristenheten kunne ikke greie seg uten renter.  Ved store kirkebygninger  og  krigstokt hadde man behov for stor kapital,  men ingen ville risikere slikt uten motytelse eller godtgjøring.  Da løste man problemet ved  å  gi jødene  en  anerkjennende stilling som pengeutlånere.  Bibelen tillot dem  jo  å  ta rente  av  ikke-israelitter.

Takket være dette makabre privilegium gjorde jødene en innsats i kulturlivet.  At  de  bidro til det europeiske samfunnets overgang fra naturalhusholdning til pengehusholdning  er  opplagt, slik de  også fylte  en  nødvendig funksjon  i  datidens økonomiske liv.  Jødene selv hadde sikkert nok sultet ihjel uten den inntekt pengehandelen gav dem.  Den ble grunnlaget for deres eksistens  i  de land hvor  de  ble tolerert,  men  på  samme tid ble pengehandelen  en ytterligere årsak til deres fornedrelse  og  til jødehatets utbredelse.

Da  de  kristne, som tidligere hadde drevet åger  i  hemmelighet,  på  1200-tallet  begynte  å betrakte jødene som konkurrenter  (jf.  de  italienske bankierne)  ble jødene ytterligere presset.  Den jødiske ågerkaren,  en  fremmed blant fremmede,  som bedrev  en  sort ukristelig virksomhet,  ble gjenstand for  et  vilt hat som rettet seg mot hele jødedommen.  Utnyttet  av keisere  og  fyrster ble  de  som  «ågerkarer»  flådd,  snytt,  fornedret,  hetset,  fordrevet  og tilbakekalt etter som det falt seg.

Med hele sin energi,  intelligens  og  viljestyrke verget jødene seg mot  en  fiendtlig verden.  For dem gjaldt bokstavlig:  penger eller livet.  En  jøde uten penger var  et  hjelpeløst  og  rettsløst vesen.  Siden oppstod tanken  om  jødenes uutslukkelige gulltørst,  som ennå spiller  en  stor rolle som alment utbredt forestilling.

Frem til år 1100  finner man få eller ingen anklager mot jødene for åger,  utsuging eller vinningslyst,  heller ikke  i  kirkefedrenes ellers meget omfangsrike antisemittiske skrifter,  mens man derimot hører mye om kirken og klostrene – datidens største kapitalister - og  deres ågervirksomhet  (Valentin henviser her til  en  utgave av kirkefedrenes skrifter  i  tysk oversettelse som utgjør  80  bind).

Jødemassakrene,  samt jødenes forvisning fra ulike land  og  byer  –  fra  England  1290,  fra Frankrike  1306,  fra en rekke stater  i  Tyskland  og  Østerrike  på  1300  og  1400-tallet  – hadde stort sett økonomiske årsaker.  Etter hvert som jødenes virksomhet ble ansett som unødvendig eller overflødig,  forviste man dem for  å  få tak  i  deres eiendom  og  deres gjeldsbrev.  Som oftest ble  de  tolerert inntil  de  kunne erstattes  av  kristne konkurrenter.  Særlig  i  de  perioder hvor den økonomiske utviklingen gjorde dem mindre uunnværlige,  fungerte jødene  i  hele  Europa  som syndebukker.  De  forferdelige jødepogromene  på  midten av  1300-tallet  var forårsaket  av  ryktet  om  at  pesten skyldtes  at  jødene hadde forgiftet brønnene.  Derfor trodde datidens antisemitter like sterkt som deres senere tyske meningsfellers at  jødene var årsak til verdenskrigen  og  Tysklands nederlag.

Det finnes noen lyspunkter.  Mellom  1230-1550  opplevde jødene  en  blomstringstid både  i Italia,  Spania  og  Portugal.  Men mot slutten  av  middelalderen ble deres situasjon betydelig forverret.  I  1492  ble alle jøder fordrevet fra  Spania,  bortsett fra  de  som lot seg tvangdøpe. Disse såkalte  «marroner»  ble  på  uhygglig vis rammet  av  inkvisisjonen.  I  1498 ble  de  av Portugals  jøder som ikke valgte martyriet tvangsdøpt  og  etter noen årtier  (1531)  ble også  de innhentet  av  inkvisisjonen.

Innenfor ghettoens murer,  midt  i  den bunnløse elendighet,  ble dog lærdommen holdt  i  hevd. Det var fremfor alt studiet  av  de  hellige skriftene  og  familielivets hellige seremonier som reddet jødene fra intellektuell sløvhet og  moralsk undergang.  Høyere enn rikdom ble lærdom verdsatt,  men fra den kristne kulturen  i  middelalderen var jøden utestengt.

Jødetegn

For  å  skille jødene fra all kristenhet ble det  i  tiden rundt det annet korstog innført et jødetegn. Det vanligste var  en  gul jødering,  men det ble også brukt et rødt kryss,  horn,  lovtavler  osv. England var det eneste land hvor tavlene var påbudt ved lov.  I  1217  utstedte  Henrik  III  et dekret  om  at  jødene skulle bære dette tegn  på  et   hvitt linne. I  1275 befalte  Edward  I  at lovtavlene skulle stå  på  et  gult stoff.

Men det vanligste jødetegn var jøderingen  (signum  diabolicum),  ofte gul som  Judas  forræderi. Hvor sterkt dette tegnet ble assosiert med djevelen,  fremgår  av  atskillige forhånelser hvor  Den  Onde selv ble prydet med dette tegn.  Jøderingen ble ansett for å  være  et  satanisk kjennetegn.

Mot slutten  av  det  11.  århundre ble  en  spesiell klesdrakt påtvunget jødene  (jf.  kirkemøtet  i Wien  år  1215  og  senere konsiler).  Jødene skulle bære  en  «behornet  hatt»,  en  forordning som ble etterkommet  i  mer enn  500 år.  I  mye  av  kirkekunsten kan man observere denne spisse,  koniske  (kjegleformete)  og  traktformede hatten.  En annen bekledning som forbindes med jøden, er turbanen. Særlig  i  det 15.  århundre opptrer turbanen  i  stedet for jødehatten  og det gule jødetegnet.

Det  (kristne)  teologiske bilde  av  jøden som  Satans  avkom ble tidlig utviklet.  At  «djevelen  er  jødenes far»  og  at  deres gudshus var  «Satans  synagoge»  var velkjente ledemotiv gjennom århundrene.

Det var vanlig  i  den kristne billedkunst  å  fremstille jøden med geitehorn  og  bukkeskjegg.  Men den mest seiglivede spott var  å  sidestille jøde  og  svin  («jødesvin»).  Jødesvinet opptrer overalt,  både  på  skulpturer,  anbrakt  i  kirker,  på  rådhus,  broer  og  andre beferdede steder (analfabetens tegneserier)  såvel som  i  tresnitt,  kobberstikk  o.l.

------------------

Kilder:

Hugo  Valentin:  Antisemitismen.  I historisk og kritisk belysning  (Hans  Gebers  Forlag  1935)

Hugo  Valentin:  Det judiska folkets öde  (Kooperativa  förbundets  bokförlag  1944)

Judith  Vogt:  Jødens ukristelige image.  Et studie i katolsk billedmageri  (C. A.  Reitzels  forlag 1996)

Denne siste boken inngår  i  en trilogi  om  jødehat  i  karikaturer,  hvor både det kristne jødehat (fra middelalderen),  nazistisk antisemittisme,  sovjetisk  og  arabisk  antizionisme blir fremstilt,  analysert og  parallellført.  Hvordan den antijødiske propaganda  og  det  diabolske  bildet  av jøden  er blitt presentert  og  vedlikeholdt helt frem til vår tid  er  denne trilogiens hovedtema.  Det  er  de kristne jødehaternes,  antisemittenes  og  antisionistenes forestillingsverden  Judith  Vogt her belyser  og  analyserer,  gjennom uttallige skulpturer,  tegninger,  karikaturer,  malerier  og andre billedfremstillinger.

Judith  Vogt  har gjennom  25  år spesialisert seg  på  analyse  av  billedpropaganda,  og  for denne innsatsen ble hun  i  1992  norsk statsstipendiat.  En  av  bøkene ble utgitt med støttte fra Nansenfondet.   Fordi ingen  av  bøkene  i  denne trilogien dessverre  er  oversatt  til  norsk, har jeg tatt meg den frihet  å  oversette deler av tekstmaterialet fra dansk til norsk.

Jeg har også tatt meg den frihet  å  oversette visse avsnitt fra Hugo  Valentins bøker til norsk.  Dette gjør jeg fordi jeg har  et  bestemt inntrykk  av  at  denne delen  av  -  og  disse konkrete detaljene  i  -  Kirkens grufulle historie fortsatt søkes fortiet,  tilslørt  og  fortrengt  av  kirke-kristne deltakere  på  dette forum.  Det finner jeg svært opprørende.

Mvh. G. Ullestad

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Verdidebatt