Leder

SAS-kritikk og propaganda

En reklamefilm fra SAS har skapt rabalder i sosiale medier. Det viser at vi trenger å jobbe hardt for å motvirke polarisering.

Onsdag denne uken la SAS ut en reklamefilm som har skapt en massiv og aggressiv storm i sosiale medier. I starten av filmen stilles det spørsmålet «Hva er ekte skandinavisk? Ingenting? (...) Det finnes ikke. Alt er kopiert». Deretter ble det vist flere eksempler på tradisjoner vi tenker på som våre egne i både Norge, Sverige og Danmark.

I reklamefilmen blir det hevdet at disse tradisjonene er importert fra andre, med eksempler fra alle de tre skandinaviske landene: Demokratiet er importert fra Hellas, foreldrepermisjonen fra Sveits, «svenske» kjøttboller fra Tyrkia og likestillingen fra USA. Til og med det danske rugbrødet er importert, også det fra Tyrkia. Konklusjonen i filmen er at skandinaver er et reisende folkeferd som har gjort impulser fra omverdenen til sine egne.

Etter kort tid fikk videoen voldsom spredning. SAS opplevde stormen som «en ekstremsituasjon» og «et koordinert angrep». Ifølge den svenske faktagranskeren Mathias Cederholm, som fulgte spredningen av filmen, ble den først spredt på høyrepopulistiske nettsider og dermed plukket opp av den russiske propagandaorganet Sputnik. De lenket til en rekke twitterkontoer og saken fikk en eksplosiv spredning gjennom internasjonale nettverk som er koblet tett sammen.

Torsdag morgen kom det bombetrussel mot det danske reklamebyrået som laget SAS-reklamen. Hele saken er en påminner om hvordan spredning på sosiale medier brukes til å nøre opp under hets og konflikt.

Filmen var ment å vise fram hvordan reiser fører til impulser fra hele verden. Kanskje gikk SAS litt langt da de sa at ingenting er skandinavisk. Vi har en rik tradisjon i hele Norden. Men reaksjonene som kom står ikke i forhold til budskapet i filmen, og uenighet rundt dette. Den eksplosive spredningen, oppfordring til boikott og hatmeldinger, viser at vi trenger å jobbe hardt for å motvirke den polariseringen som nå pågår.

Vi mener SAS-filmen var en interessant påpekning av at vår kultur er påvirket av hele verden. Det er tankevekkende at dette er et budskap som ikke blir likt av alle, selv om det er korrekt. Den massive og målrettede propagandaen fra flere hold viser en utvikling som vi må ta på alvor.

LES OGSÅ:

Espen Ottosen: I blant kan muslimsk sosial kontroll føre til noe positivt

Une Bratberg: En kristendemokrat i samarbeid med ytre høyre – det førte til et politisk jordskjelv i Tyskland

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Leder