Leder

Tilsyn med vitnesbyrd

Så langt vi oppfatter det har Forbrukertilsynet holdt seg på riktig side av lovens intensjoner.

Det er ikke bare avisen Dagen som har vært bekymret de siste ukene. Også vi har fulgt debatten om Forbrukertilsynets pålegg til de såkalte mirakelpredikantene Svein-Magne Pedersen og Tom Roger Edvardsen med en viss uro. Ikke fordi vi har noen som helst sympati med virksomheten til disse predikantene, men fordi det står langt viktigere ting på spill.

LES OGSÅ: Predikantens advokat viker ikke en tomme

Det handler om bruken av «vitnesbyrd om helbredelse» i magasinene som disse predikantene utgir. Denne bruken må endres, uttaler Forbrukertilsynet. Det er forståelig at noen reagerer på dette vedtaket. Hele den religiøse sfæren er full av vitnesbyrd om Guds eller andre krefters inngripen i livet. Å stanse slike vitnesbyrd ville i utgangspunktet være et alvorlig brudd på religionsfriheten.

Nå har imidlertid forvirringen lagt seg noe. Det handler ikke om vitnesbyrdene i seg selv. Det handler om den konkrete koblingen av disse vitnesbyrdene til betalte tjenester. Vi snakker om inngangspenger til møter hvor helbredelser angivelig finner sted. Vi snakker om betalte opphold på et hotell, der helbredelser er en del av tilbudet. Vi snakker om bøker og andre produkter. Dersom vitnesbyrdene knyttes til disse betalte tilbudene, snakker vi om villedende markedsføring, forklarer tilsynet.

Det er noe helt annet enn begrensninger på vitnesbyrd. Det bør være klare restriksjoner på det som kan oppfattes som løfter om guddommelig inngripen knyttet til betalte tilbud. Så langt vi oppfatter det har Forbrukertilsynet holdt seg på riktig side av lovens intensjoner.

Samtidig er dette et krevende område å håndheve loven på. Hva skal man si om showene til Lisa Williams, som er holdt en rekke steder i Norge til høye billettpriser? I markedsføringen hevdes det at hun er «klarsynt» og snakker med døde. Hva skal man si om alternativmessene som arrangeres årlig flere steder i Norge? Og hva skal man si om de rådyre foredragene til psykologen og selvhjelpsguruen Jordan Peterson – som lover et meningsfylt liv gjennom visse prinsipper.

LES OGSÅ: Mirakelpredikanter risikerer bøter

Poenget er ikke at Peterson-showene er på kant med loven, men at alle insinuasjoner om et bedre liv – knyttet til betalte produkter og tjenester – står i fare for å bli rammet. Forbrukertilsynet bør derfor være svært prinsipielle når de forsøker å gå opp grensene for hva som er villedende markedsføring.

Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Leder